Facebook инвестира милиарди в метавселена, докато двигателят ѝ се забавя
Промените на Apple вече започват да „изяждат“ част от приходите на компанията за социални медии

© ECONOMIC.BG / БТА
Facebook обяви, че ще започне да публикува финансовите резултати на лабораториите си за добавена и виртуална реалност като отделно звено. Стъпката още веднъж потвърждава амбициите на компанията да изгради т.н. метавселена, в която инвестира милиарди долари. Гигантът при социалните месеци призна още, че основния му рекламен бизнес е изправен пред „значителна несигурност“.
Въпреки че отчете увеличение на печалбата за третото тримесечие със 17%, Facebook изтъкна, че новите промени в поверителността на Apple Inc. ще натежат върху дигиталния ѝ бизнес през текущото тримесечие. За периода юли-септември компанията за социални медии отчете приходи под пазарните очаквания. Главният оперативен директор Шерил Сандбърг намери причина за това именно в промените в iOS.
Дейвид Венър, главен финансов директор на Facebook, обясни, че компанията очаква нейната инвестиция в хардуерното ѝ подразделение – Facebook Reality Labs, да доведе до намаляване на общата оперативна печалба през 2021 г. с приблизително 10 млрд. долара.
Финансовият ангажимент към звеното, което ще работи върху амбициозния проект за метавселената на Facebook, идва в сложен момент за компанията. Тя е притисната от медийно внимание на фона на скандала Facebook Papers, който според някои анализатори може да отключи по-радикални промени. Редица водещи издания по света публикуват материали, базирани на документите, изтекли от бившия служител на компанията Франсис Хауген. Всички те илюстрират избора на гиганта да постави печалбата над безопасността на потребителите.
Главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг започна разговора с анализаторите в понеделник, като се защити от критиките, произтичащи от документите. Според него те рисуват „фалшива картина на нашата компания“.
Той каза още, че през следващите години Facebook ще се разглежда не като фирма за социални медии, а като компания, фокусирана върху метавселената. Гръмкият термин най-общо казано се базира на идеята за споделена виртуална среда, до която могат да имат достъп хора, използващи различни устройства.
Facebook инвестира сериозно във виртуална реалност (VR) и добавена реалност (AR), включително придобивайки компании като Oculus. По-рано през годината тя създаде продуктов екип, който да работи върху метавселената, а този месец обяви плана си да наеме 10 хил. служители в Европа през следващите пет години, които също да работят по тази инициатива.
Това не е инвестиция, която ще бъде печеливша за нас в близко бъдеще“, каза Зукърбърг пред анализаторите. „Но ние основно вярваме, че метавселената ще бъде наследник на мобилния интернет“.
Акциите на компанията поскъпнаха с около 1% в търговията след работно време в понеделник, а от началото на тази година те са с около 20% нагоре. Приблизително 85 млрд. долара делят Facebook от връщане в клуба на компаниите за 1 трлн. долара, в който вече влезе и първата автомобилната фирма – Tesla.
Най-голямата световна мрежа за социални медии е под прожекторите на законодатели и регулатори по цял свят, включително във фокуса на внимание на Федералната търговска комисия, която заведе антитръстово дело за антиконкурентни практики.
Документите, видели бял свят за първи път на страниците на Wall Street Journal, доведоха до засилване на контрола върху компанията. Те отразяват вътрешни изследвания и доклади за ефектите на Instagram върху психичното здраве на тийнейджърите и за това дали платформите на Facebook предизвикват разделения, както и за управлението на дейността около бунта в Капитолия на 6 януари и несъответствия в модерирането на съдържанието за потребителите по света.
Какво показват финансовите резултати
За третото тримесечие Facebook отчита 2.91 млрд. месечни активни потребители, което е с 6% повече спрямо година по-рано, но е по-малко от очакванията на анализаторите.
Facebook заяви, че очаква приходите за четвъртото тримесечие да бъдат в диапазона от 31.5 млрд. долара до 34 млрд. долара. Анализаторите са прогнозирали приходи от 34.84 млрд. долара, или скок от 24.1%, според данни на IBES от Refinitiv.
Приходите за третото тримесечие бяха потиснати от тежестта на правилата за поверителност на Apple, които затрудниха брандовете да използват данните на iOS потребителите за насочване и измерване на рекламите във Facebook.
Промените в настройките за поверителност на Apple не са навредили на Facebook по съществен начин, поне не все още“, каза Харис Ануар, анализатор в Investing.com. „Въпреки че приходите и броят на потребителите са понесли лек удар през последното тримесечие, печалбата на компанията все още е непокътната“.
Общите приходи на компанията, които се състоят предимно от продажби на реклами, нараснаха до 29.01 млрд. долара през третото тримесечие – от 21.47 млрд. долара година по-рано. Те обаче не успяха да достигнат прогнозите на анализаторите за 29.57 млрд. долара. Сандбърг отбеляза, че рекламодателите на Facebook също са засегнати от глобалните прекъсвания на веригата за доставки и недостига на работна ръка, които накърняват търсенето на реклами в редица сектори и региони.