Facebook стана обект на рядко координирана проверка в Европа
Регулаторите на Обединеното кралство и Европейския съюз започнаха официални разследвания срещу Facebook в сферата на конкуренцията. Двете стъпки бяха направени по едно и също време в петък, отбелязвайки рядко координирана проверка на голяма американска технологична фирма, пише CNBC.
Органът за конкуренция и пазари (CMA) на Обединеното кралство заяви, че разследва дали Facebook злоупотребява с господстващо положение в социалните медии или дигиталните рекламни пазари. Регулаторът ще проучи дали компанията нечестно е използвала данните, получени от опцията за рекламиране и еднократно влизане, известна като Facebook Login, така че да ѝ послужат при платформа за покупки и продажби – Facebook Marketplace, както и при онлайн услугата си за запознанства – Facebook Dating.
Междувременно Европейската комисия заяви, че започва официално антитръстово разследване, за да прецени дали компанията е нарушила правилата си „чрез използването на рекламни данни, събрани от рекламодатели, за да се конкурира с тях на пазари, на които Facebook оперира, като класифицираната реклама например“. Разследването цели също така да установи дали връзката между основната социална мрежа на Facebook и Facebook Marketplace нарушава правилата на ЕС за конкуренцията.
Facebook има почти 3 милиарда месечни потребителите и почти 7 милиона фирми рекламират в социалната мрежа. Това дава несравнимо преимущество на компанията, която има възможността да събира огромни масиви от данни за дейностите на нейните ползватели, но и на навиците им извън нея.
Ще разгледаме подробно дали тези данни дават на Facebook неправомерно конкурентно предимство, особено в сектора на онлайн рекламите, където хората купуват и продават стоки всеки ден и където Facebook също се конкурира с компании, от които събира данни. В днешната цифрова икономика данните не трябва да се използват по начин, който нарушава конкуренцията“, коментира вицепрезидентът на ЕК и комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер.
Големите технологични фирми са изправени пред все по-голям контрол по света, тъй като техните продукти продължават да оказват влияние върху живота на милиарди хора. Европейската комисия се фокусира върху дейностите на Amazon, Google и Microsoft през последните няколко години. Британската CMA пък междувремнно насочи вниманието си към Google и Apple.