Ferrari е имунизирано срещу заплахите на Тръмп за високи мита
Компанията е приемана като изключение в сектора и ще продължи да произвежда в Маранело, смятат анализатори
Италианският автомобилопроизводител Ferrari се приема като специален случай в европейския автомобилен сектор, в който много гиганти усещат натиска на риска от нови американски мита, пише CNBC.
В понеделник новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп даде дума, че ще наложи по-високи вносни мита върху Китай, Канада и Мексико, като това ще е едно от първите неща, които ще направи, когато влезе в Белия дом. Намеренията му заплашват да разтърсят веригите на доставки на индустрията и вече подсилват опасенията на инвеститорите за по-високи разходи.
Предложените от Тръмп мерки включват допълнителна такса от 10% за китайските продукти, внасяни в САЩ, и мита в размер на 25% за всички стоки с произход Канада и Мексико.
Фактът, че Европа не бе спомената в първото изказване на Тръмп по темата, ще бъде добре дошъл за политиците в Европейския съюз (ЕС), въпреки че 27-членният блок вероятно се опасява, че е въпрос на време преди Тръмп да насочи вниманието си към Европа.
Очаква се обаче Ferrari да е защитена от по-голямата част от последиците.
За Ferrari, тя (бел. ред. – компанията) е единственото изключение, което независимо вносните мита, няма да започне да произвежда в САЩ. Всико се случва в Маранело, Италия“, коментира Рела Съскин, капиталов анализатор в Morningstar.
„Особеното при Ferrari е, че дори да е 10%, 20% или 30% митото, тогава те вероятно могат лесно да го прехвърлят върху потребителите, като се има предвид само типът потребител, който те таргетират, и колко са скъпи вече колите им“, добави Съскин.
В опит да увеличи приходите в държавната хазна, Тръмп бе поел ангажимент да наложи до 20% мита върху всички стоки, внасяни в САЩ. Това обаче предизвика безпокойство сред широк кръг от ключови сектори, зависими от търговията, като например автомобилният.
За Съскин дори тарифа от 30% върху всички вносни стоки от Европа може да не е способна да откаже потребителите от Ferrari.
Нелепо е, но така стоят нещата“, добави анализаторът.
Представител на компанията не бе наличен веднага за коментар, когато от CNBC са се опитали да се свържат.
Том Нараян, световен автоанализатор в RBC Capital Markets, сподели мнението на Съскин, коментирайки, че Ferrari явно е в позиция да прехвърли тази тежест върху клиентите си.
Повечето анализатори и инвеститори осъзнават, че италианският автомобилопроизводител е уникален в това отношение сред другите в европейския сектор“, каза и Томас Бесън, ръководител по проучвания в автомобилния сектор в Kepler Cheuvreux.
Тази година Ferrari се представя добре, надминавайки конкурентните производители в Европа. Акциите на регистрираната в Милано компания поскъпнаха с над 34% от началото на годината, което е значително по-висок ръст от тези на френската Renault или германската Mercedes-Benz Group.
„Не очакваме Ferrari да открие производство в САЩ“, прогнозира Антъни Дик, автомобилен анализатор в Oddo BHF. „Поради брандови, но също така (и вероятно по-важни) индустриални причини, тъй като това би изисквало групата да създаде своята база за доставки на местно ниво, което не ни се струва осъществимо“, поясни той.
„На този етап не е ясно как митата ще повлияят на търсенето, но може да се предположи, че клиентите на Ferrari са по-малко чувствителни към цените от повечето“, добави Дик.
За Porsche ситуацията е малко по-различна
Перспективата за допълнителни мита в САЩ вероятно ще бъде „много по-голямо препятствие“ за германското Porsche, смята Бесън от Kepler Cheuvreux.
Подобно на Ferrari, която произвежда колите си в Италия, Volkswagen Porsche традиционно произвежда своите луксозни модели в Германия.
„Porsche е малко по-различно“, каза Suskin от Morningstar. „Те биха могли да прехвърлят мито от 10%, но по-високи мита, от 30%, може да е малко по-трудно да се прехвърлят на клиент“, продължи тя. „Те биха могли да изтеглят (бел. ред. - средства) от своята компания-майка Volkswagen, която наистина има свободен капацитет в САЩ, но ще има доста (капиталови разходи), които ще трябва да инвестират, за да създадат специфична производствена линия за Porsche.“
Цената на акциите на Porsche е намаляла с около 26% от началото на годината.
Говорител на Porsche не бе веднага на разположение за коментар при опит за връзка от медията.