FITE и поредния успешен рунд в битката на титаните
Българската стрийминг платформа беше придобита от американската TrillerNet през юли 2021, сега акционери в нея стават световни знаменитости
FITE… Втората по големина сделка за придобиване на българска технологична компания е именно продажбата на тази стрийминг платформа. С FITE са свързани имената на няколко успешни серийни предприемачи, които създадоха поредната си вдъхновяваща история. Ще я разкажем на бързи обороти с помощта на Костадин Йорданов, изпълнителен директор на „Бианор Холдинг“ и съосновател и CEO на FITE.
Фокус
FITE е видео стийминг платформа, фокусирана върху предавания на живо – основно спорт и музика. Разработването на продукта започва в началото на 2016-а, но преди това няколко години екипът създава технологията и с нея прави други продукти, с които тестват пазара. Така стигат до идеята, че за да направят нещо по-голямо, трябва да действат фокусирано. Съвсем естествено е да изберат спорта, тъй като е най-гледан. И тръгват с амбицията да изградят най-добрата в света платформа за предавания на живо. „Има много изисквания към подобен продукт, в това число да може да се поемат огромни натоварвания като трафик, тъй като в един и същи момент милиони хора гледат. Такова технологично решение изисква огромни инвестиции в инженеринга, самата архитектура на платформата трябва да е така направена, че софтуерът да обхваща множество сървъри, като при всички обстоятелства да се гарантира нейната надеждност по време на предаванията на живо“, обяснява Коста Йорданов.
Трите стълба
Платформата се базира на три основни стълба. Единият е технологията, която обслужва множество потребители едновременно, без това да повлияе на качеството. Вторият е ефективният маркетинг - способността да се привличат аудитории, като се намерят подходящите начини да се стига до тях. Третият е съдържанието – в това число и възможността потребителят да качва собствено съдържание на платформата. Този бизнес е свързан с идентифицирането на интересни спортни събития и с осигуряване на правото те да се излъчват на определени територии. Важен момент е да се достига до потребителите, които имат интерес към това, и да се намират канали за привличане на нов кръг от заинтересовани.
Пазар
Моделът Pay-per-view, при който потребителят плаща, за да гледа интересуващо го събитие, е най-разпространен в САЩ и англоезичната част на света. Затова и топ пазарите, на които оперират, са САЩ, Великобритания, Канада и Австралия. Напоследък платформата започва да става популярна и в Западна Европа, в държави като Германия, Франция, скандинавските страни. Източна Европа и в частност България не е с потенциал да стане силен пазар за FITE. Интересът на българската аудитория се засилва, след като през нея на 28 ноември 2021 се излъчи събитието Triller Triad Combat, по време на което Кубрат Пулев нокаутира американеца Франк Мир още в първия рунд. Тогава музиката на Metallica бе естествено допълнение към тази битка.
Посоката
Развитието на платформата следва донякъде общото развитие на технологиите: „Ние сме в развлекателния бизнес и целта ни е да пресъздадем максимално добре преживяването, което човек има, когато е на място в залата или на стадиона и наблюдава събитието. Виждам бъдещото развитие в посока към създаване на по-вълнуващо преживяване. Това ще става с навлизането в развлекателната индустрия на нови технологии като виртуалната реалност. FITE стартира с основен фокус върху бойните спортове, но знаейки повече за пазара и потребителите, може да мултиплицираме ефекта. Обхватът вече се разширява с друго съдържание – например с големи музикални концерти на Kiss и Metallica, но и с още по-широк диапазон от спортни събития – например квалификациите за Южноамериканската купа по футбол. Едната посока е продуктът да създава все по-богато преживяване на потребителите, а другата – да покриваме все по-голям набор от съдържание“, уточнява Коста.
Създателите
FITE е основана от четирима предприемачи – Костадин Йорданов, Николай Рашев, Методи Филипов и Стефан Лилов. Maйĸъл Уeбъp се включва на по-късен етап, след като разработката вече е направена. Но той има изключително важна роля като професионалист, който добре познава индустрията, тъй като е работил в големи медийни компании като WWE и Turner Broadcasting. Коста има интерес към бойните спортове и практикува бойни изкуства. Майкъл не е упражнявал такъв спорт, но притежава добър поглед върху американския медиен пазар. Когато насочват платформата към бойните спортове, това е по-скоро бизнес решение и не е свързано само с личен интерес към тях: „Търсихме добро приложение на технологията, но беше важно да намерим територията, на която най-добре ще работи. В голяма част от спортовете има лицензионни споразумения от големи тв мрежи за предаване на определено съдържание. Такава игра е непосилна за стартъп, тъй като ние нямаме такива дълбоки джобове. Моделът Pay-per-view е свързан с друг вид дистрибуция. Организаторът на дадено състезание държи правата и работи с множество дистрибутори, които се основават именно на този модел на плащане, а бойните спортове са най-големият сегмент в тази част на пазара“.
Сделката
През юли 2021 FITE беше продадена на ТrіllеrNеt, която пpитeжaвa плaтфopмaтa зa ĸpaтĸи видeoĸлипoвe Тrіllеr. Тази успешна сделка засега е втората по големина продажба на българска технологична компания – след „Телерик“, която бе купена от Progress за 262.5 млн. долара. Размерът на сумата все още не се съобщава под претекст, че ТrіllеrNеt се готви за листване на борсата и за обявеното сливане с публичната компания SeaChange. Сред потенциалните купувачи българите избират точно ТrіllеrNеt заради натрупания успешен съвместен опит в излъчване на събития, а и заради общата им визия за развитие на FITE. След продажбата целият екип и мениджмънтът е запазен, в оперативен план също няма много промени. „Имаме стабилен екип, привличаме нови хора, текучеството е нулево, което не е характерно за IT индустрията у нас“, уверяват от компанията. Най-голямата част от служителите са в България – тук е продуктовият и технологичният състав, както и клиентската поддръжка. Бизнес развитието и маркетингът са съсредоточени в САЩ, има офис и в Лондон.
Знаменити акционери
И след продажбата фокусът на четиримата основатели продължава да е изцяло върху FITE и разрастването на бизнеса, тъй като виждат огромен потенциал в развитието на продукта и на съдържанието. След сделката четиримата запазват ключова роля в компанията.
Успешната и бързоразвиваща се в сектора на развлекателната индустрия ТrіllеrNet, в чието портфолио е FITE, привлича интереса на инвеститорите. Сред акционерите са много музикални знаменитости – например Metallica, Marshmello, Snoop Dogg, The Weeknd и Lil Wayne. Те залагат на подобна инвестиция заради големите възможности и бляскавите перспективи, които се разкриват.
Битката за развитие, за клиенти и пазари продължава…
Предприемачът у мен го движи страстта към работата и към живота. По-интересно е човек да живее със страст, да си поставя цели и да ги следва.
Коста Йорданов
Текстът е част от бр. 107 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на търговско споразумение между двете медии.