Ford влага още $20 милиарда в преследване на Tesla
Американската компания иска да стане номер едно при производството на електрически автомобили

© ECONOMIC.BG / БТА
Ford Motor Co. планира голяма реорганизация на производството си, за да се подготви за електрическото бъдеще. Компанията използва успеха на Tesla Inc. като пътна карта и ускорява разходите за електромобили с цели 20 млрд. долара, пише Bloomberg.
За да постигне заложените цели, Ford трябва да похарчи допълнителни 10 до 20 млрд. долара през следващите 5 до 10 години за преобразуване на фабриките си по света, според хора запознати с плана. Това са пари, които ще се инвестират над вече обявения ангажимент за изразходване на 30 млрд. долара до 2025 г. за преминаване от двигатели с вътрешно горене към електромотори.
Този ход е част от инициативата на главния изпълнителен директор Джим Фарли да оспори господството на Tesla при електромобилите, дори когато той използва именно опита на пионера в електромобилността. Инвеститорите подкрепиха визията на Фарли за Ford, като за кратко вдигнаха пазарната стойност на компанията над 100 млрд. долара през януари.
Новият план също така предвижда преработена организационна схема на Ford, включително наемане на неопределен брой инженери, специализирани в дисциплини, сравнително нови за компанията, като химия на батериите, изкуствен интелект и софтуер за електромобили.
Като част от реорганизацията компанията планира отделянето на малка част от бизнеса си с електромобили, за да използва интереса на инвеститорите към електрическите стартъпи и да повиши стойността си, е обяснил един от източниците на Bloomberg. В отделна фирма вероятно ще бъдат отделени електрическите модели с по-ограничено производство, което позволява на компанията да съсредоточи усилията си върху електромобилите за масовия пазар.
Ford засега отказва да коментира планираната реорганизация и потенциалното отделяне.
Ние изпълняваме нашия план „Ford Plus“ за трансформиране на компанията и процъфтяване в тази нова ера на електрически и свързани превозни средства. Няма да коментираме спекулации“, каза в изявление за Bloomberg по имейл Марк Труби, главен директор по комуникациите на компанията.
Дъг Фийлд, бившият ръководител на автомобилния проект на Apple, ръководи трансформацията на Ford, казват източниците. Той също беше висш изпълнителен директор в Tesla, където проектира Model 3.
Плановете на Ford за електромобилите се ускориха, след като 59-годишният Фарли стана главен изпълнителен директор преди 16 месеца. Той е утроил производителността на електрическия модел Mustang Mach-E и удвои производството на пикапа F-150 Lightning, който ще е на пазара тази пролет. Компанията също така харчи 11.4 млрд. долара с южнокорейската SK Innovation за изграждане на три фабрики за батерии и завод за електрически камиони в Тенеси и Кентъки.
Ford „открадна“ Фийлд от Apple през септември, за да промени 118-годишната компания. Той работи в тясно сътрудничество с Фарли, за да направи автомобилния производител по-пъргав, като Tesla, като коригира оперативната и производствената структура на компанията.
Преструктурирането е в процес и някои елементи може да бъдат променени или дори да отпаднат, включително идеята за отделяне на електрическите превозни средства в отделно дружество, казват източниците. Семейство Форд, което контролира автомобилния производител чрез специален клас акции, трябва да бъде убедено, че отделянето си заслужава.
Главният изпълнителен директор на Ford изрази възхищение от Илон Мъск и призна, че автомобилната компания преосмисля мисията си, тъй като се готви да произвежда 600 000 електромобила годишно до 2024 г. Базираният в Диърборн, Мичиган автомобилен производител иска да генерира до половината от глобалните си продажби от електрически превозни средства до края на десетилетието.
Фарли е казал, че е научил много от наблюденията си върху Мъски начина, по който той трансформира компанията си – от бореща се за пазар стартираща компания до глобален лидер при премиум електромобилите. Към момента инвеститорите оценяват Tesla на повече от 1 трлн. долара.
Наистина се възхищавам, честно казано, на трудностите, които са имали и начина, по който са се справили с тях“, каза главният изпълнителен директор на Ford в интервю миналата седмица. „Те сега печелят повече от 10 000 долара на превозно средство, поради техния мащаб. Харесвам този вид бизнес.“
Не е ясно кои са практики от Tesla, които Фарли планира да възприеме, тъй като Ford изгражда свой собствен производствен капацитет за електромобили и ускорява преминаването си от работна сила, ръководена от машинни инженери, към такава, която все повече се състои от софтуерни инженери.
За разлика от Tesla, Ford трябва да управлява бавния спад в продажбите на превозните средства, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, които сега генерират цялата печалба, необходима за финансиране на стремежите на компанията за електрификация. Това е област, върху която Ford също е силно фокусиран, докато преоткрива себе си.
Фарли вижда превозните средства, работещи с бензин, като основна част от компанията за много години напред и все още възнамерява да инвестира достатъчно, за да поддържа конкурентоспособността си, каза той в отделно интервю миналата седмица. Един от начините е да се засилят услугите, които Ford продава на собствениците на автомобили – бизнес, който може да генерира 20 млрд. долара годишно приходи.
Това може да включва продажба на софтуер за надграждане на производителността на автомобилите или подобряване на сензорните екрани на таблото. Или може да включва повече бизнес в сервизните отделения при дилърите на Ford, които сега отбелязват, че 90% от собствениците марката отиват другаде за поддръжка след изтичане на гаранцията на автомобила, каза Фарли.
Ford се надява в крайна сметка да изпревари Tesla, но засега се опитва да затвърди позицията си като продавач номер 2 на електромобили в Америка.
„Това, което е необходимо, за да успеем в този дигитален, свързан, електрически продукт, са таланти и ноу-хау и начин за управление на бизнеса, който е различен от това, което сме правили през изминалите 118 години“, каза Фарли миналата седмица.