Строителните фирми са принуждавани да работят в сивия сектор
Фирми с по двама-трима работници са управлявали публичен ресурс от няколкостотин милиона лева
Държавата е принуждавала строителните фирми да работят в сивия сектор. Фирмите са държани на къса верижка, докато са функционирали. Плащано е избирателно на изпълнителите и се оказва, че не всеки е можел да се домогне до договор, по който авансът да е значителен процент от стойността на договора. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Граматиков в ефира на 7/8 TV.
Според Граматиков фирми с по двама-трима работници са управлявали публичен ресурс от няколкостотин милиона лева.
По думите му истината е, че ако строителните фирми са работили „на светло“, те са щели да фалират. Според заместник-министъра хората на протеста вчера са употребени. Браншът е бил поставен в зависимо положение още с подписването на договорите с пътно-поддържащите фирми, защото те са обвързани с бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“, който не е бил гарантиран от държавата. В същото време, ако пътните фирми не изпълняват възложеното по договор, търпят санкции, а при второ неизпълнение той се прекратява.
Успоредно с това в пътния бранш има един аванс от близо 1.05 млрд. лв., който в момента не се използва по предназначение, плюс още 360 млн. лева за обекти, на които се извършват реално строителни дейности. Когато към тези средства се прибавят и дължимите от държавата около 940 млн. лв., се оказва, че в бранша има повече пари от това, което им се дължи", допълни зам.-министърът.
Грамитиков подчерта, че наистина има фирми, които не са получили аванси и в същото време има такива с концентриран голям финансов ресурс. „Затова решението на този казус трябва да е на по-високо ниво, а не под натиска на улицата“, смята зам.-министърът.
Той обясни, че именно затова екипът на министерството кани на среща собствениците на строителните фирми, за да се начертаят конкретни мерки и да може да има реални резултати от преговорите. Това, което правителството предлага като изход от така създадената ситуация, е договорите, които така или иначе са надвишени, да бъдат прекратени по отношение на предмета си и по тях да остане възможността да се възлага само зимното поддържане.
В останалата част ние признаваме вземанията на фирмите и с конкретни действия с всяка от тях ще се начертае начинът, по който ще става издължаването – единствено по план, който е в рамките на разполагаемия ресурс“, заяви още заместник регионалният министър.
Той изрично посочи, че това, към което се стреми ръководството на МРРБ сега, е да осветли нещата и обществото да разбере истината. „Целта ни е строителството да се случва по законния начин – с разрешения за строеж и с предвидени средства срещу строителство“, категоричен беше Валентин Граматиков.
Междувременно днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова също коментира третия национален протест на пътните строители в София.
Има страхотно разделение между фирмите. Такива, които са получавали аванси от 1.4 млрд. лв., и такива, които не са. Което ме кара да мисля, че протестиращите пред МРРБ или не са работници, или не знам от кои фирми са. Не сме сигурни дали са получавали, или не заплати. Поради тази причина няма да разговарям повече с посредници. Това до нищо не води”, заяви в ефира на NOVA Комитова.
Тя посочи, че в Агенцията на труда не се забелязват масови уволнения и съкращения в строителни фирми.
„Кризата не засегна строителния бранш. Тези хора, които казват, че нямат заплати, трябва да се представят кои са. Никой от нас не разбра кои фирми протестират, колко са тези фирми и кои са. Откъде да знаем дали е вярно, че тези хора имат или нямат заплати. Не го приемам за чиста монета", обясни тя.
Министър Комитова подчерта, че е поканила на среща собствениците на фирми, които протестират.