Gucci – модната икона става на 100 години

Марката, основана от италианеца Гучио Гучи, продължава да е символ на лукс, престиж, аристократизъм

Gucci – модната икона става на 100 години

Снимка: Unsplash

Автор: Тони Григорова

Gucci е марка с богата история и традиции. Тази година тя става на 100 години. Всичко се развива като в приказка с драматични обрати, лее се и кръв дори. Началото поставя Гучио. Той е роден във Флоренция през 1881 г. в семейството на италиански занаятчии.

Бащата се занимавал с производството и продажбата на елитни дамски шапки и затова малкият Гучио от ранна възраст започнал да усвоява техники за обработката на материали, научил се да шие. За да се освободи от опеката на баща си, когато става на 23, започва собствен бизнес като създава „Къщата на Гучи“ - работилница, специализирана в направата на конски сбруи. Но поради неопитностга си натрупва дългове и е принуден да прекрати дейността. Конфликтите с баща му стават причина да замине за Лондон. Намира си  работа като портиер в луксозния хотел The Savoy. Там години наред наблюдава навиците и капризите на гостите. Установява, че само по чантата може да направи цялостен портрет на всеки. Издига се до сервитьор в ресторанта и това му позволява да спести около 30 000 лири, което в родната Флоренция се смята за истинско състояние. През 1921 г. Гучио се завръща в Италия и организира производството на елитни стоки от естествена кожа. Късметът му се усмихва и работата потръгва. Първоначално предлагат костюми за жокеи и конски сбруи, наред с чанти и куфари.

Добрите отзиви

за марката започват да се разпространяват в цяла Европа. Още в първите години от основаването на компанията към нея се присъединяват порасналите синове. Логото на марката го създава Алдо, най-големият от тях. Знакът изобразява две преплетени главни букви G, които символизират не само името на дизайнера, но са и стилизирано изображение на стремето, тъй като по онова време Gucci предлага аксесоари за конни спортове.

Семейният бизнес се разраства. Продукцията върви така добре, че през 1938 г. на Via de Condotti, която е една от най-известните улици на Рим, е открит първият бутик на марката.

Фирмени магазини

започват масово да се появяват в различни градове на Италия, а през 1953 г. в Ню Йорк отваря врати магазин на Gucci. 

През 1953 г. основателят на компанията Гучио Гучи умира, а отговорността за съдбата на марката пада върху синовете му Алдо и Родолфо. Според волята на бащата всеки от тях получава 50% от акциите. Скоро след това Алдо се премества в САЩ, за да разшири семейния бизнес, а Родолфо остава в родината, фокусиран върху местното производство и продажбите. През 50-те в САЩ, Франция и Англия Алдо развива мрежа от магазини. Десетилетие по-късно марката пробива в Китай и Япония.

Ето някои от важните моменти в развитието на марката:

§  През 1947 г. е създадена легендарна чанта с бамбукови дръжки.

§  50-те и 60-те години са безметежен период за Gucci – задължителната марка за холивудските звезди и кралските величия. По това време се появява първата в историята на компанията пълноценна линия от дамско облекло и парфюми. Следват известните мокасини, в които за първи път са използвани метални елементи.  Хората с финансови възможности са луди по тях. През 1987 г. именно мокасините Gucci изяждат главата на канадския премиер Брайън Мълроуни, след разкрития за привързаността му към лукса. Става известно, че той притежава 50 чифта, за които е похарчил около 25 000 долара. Това се приема като знак, че Мълроуни се е отдалечил от обикновените избиратели, и следва скандал, наречен Gucci-gate.

§  През 1972 г. Алдо подписва печеливш договор с American Motors в опит да навлязат и на автомобилния пазар. 

§  През 1977 г. Паоло, синът на Алдо, става вицепрезидент на модната къща и поема пълна отговорност за своето подразделение - Gucci Parfums. Поради отслабеното внимание на другия брат Родолфо, почти цялата власт се концентрира в ръцете на Алдо и членовете на неговото семейство, докато самият Родолфо има само 20% дял.

В края на 70-те години марката започва да навлиза в

продължителна криза

Това се дължи на поредица от неправилни стратегически решения. Разпалените семейни вражди и конфликти само усложняват ситуацията. През 1979 г. Алдо и неговият син Паоло, за да подкрепят Gucci Parfums, пускат нова линия - Gucci Accessories Collection, която ценово е адресирана до по-широка аудитория. Наред с това малки фирми започват да произвеждат за Gucci най-различни предмети, които не съответстват на високия статус на марката. Gucci започва да губи орела си като символ на лукс и изящество. След смъртта на Родолфо през 1983 г. начело на компанията застава неговият син Маурицио. Семейните разпри продължават, а азиатските фирми правят големи печалби, произвеждайки фалшиви стоки с логото на Gucci. Маурицио не успява да задържи бизнеса във върхова форма и той поема към ръба на банкрута. Затова през 1988-а Маурицио продава Gucci на инвестиционната компания Investcorp, базирана в Бахрейн. В средата на 90-те години Доменико де Сол поема оперативното ръководство на компанията и заедно с Том Форд, който става креативен директор, успяват да

възродят величието

на Gucci. Следват сливания и придобивания, много промени, творчески ходове, с които марката да привлича вниманието на хората, които обичат лукса.

Много драми и лични вражди са оставили своя отпечатък върху развитието на бранда в неговата 100-годишна история. Марката познава възход и падение, след който отново се съвзема и днес тя продължава да блести. Историята на Гучи учи, че хората са тези, които може да въздигнат или да сриват славата на един бранд, но и като птица Феникс да го възкресят, стига да имат уменията да го направят. Талантливи дизайнери като Том Форд, Алесандра Факинети, Фрида Джанини, Алесандро Микеле дават своя принос за престижа на марката. И така облеклата, чантите, парфюмите, обувките на Gucci излъчват не просто лукс, те като че ли имат самостоятелен живот. Силата на Gucci е в прецизността към всеки детайл. Това го прави само бранд, който намира пряк път към сърцата.

Гучио Гучи през 1940 г. – Снимка Wikipedia

Рекорд

През 1998 г. “Genius Jeans” - модел дънки на Gucci, влиза в рекордите на Гинес за най-скъпия чифт в света. Продаден е за 3134 долара в Милано.

Коментари: 0