„Положението е трагично“: Гвоздейков пита големите компании за свободни влакове
Транспортният министър иска да намери бързо подвижен състав – извън поръчките по Плана за възстановяване

© ECONOMIC.BG / БТА
Министерство на транспорта се допитва до всички големи производители на влакове в Европа дали могат в най-кратки срокове да доставят нов подвижен състав за нуждите на БДЖ. Пазарното проучване, което е започнало миналата седмица, трябва да покаже дали водещите фирми имат налични мотрисни влакове, и дали планират производство до края на годината. Това каза в интервю за Нова телевизия транспортният министър Георги Гвоздейков.
Той не посочи до кои точно компании са изпратени запитванията. Информация за такава процедура липсва и в Регистъра за обществени поръчки.
По думите му целта е модернизацията на железниците да започне в най-кратки срокове, тъй като подвижният състав, който ще бъде осигурен със средства от Плана за възстановяване, покрива 50% от нуждите на БДЖ. В запитването са посочени базовите характеристики, на които трябва да отговаря подвижният състав, за да е съвместим с българската жп мрежа.
Целта е това да са влакове от ново поколение, които държавата може да придобие в спешен порядък още преди доставките по ПВУ“, обясни още Гвоздейков.
С търсенето на промяна министърът оправда и ръководните смени, направени по върховете на железниците миналата седмица – новина, която първо екипът на Economic.bg съобщи.
Като министър търся различен резултат от това, което е в момента. Първата стъпка е да потърся други хора и да покажем различен резултат… Сменил съм ги заради резултатите, но и безхаберието.“
Той коментира, че целта на новото ръководство на БДЖ е да започне модернизацията веднага, така че пътниците да имат удобство и комфорт. По думите му развитието и реформата закъснява със 70 години, в резултат на „безхаберие“.
Ползваме сериозен финансов ресурс и не може да покажем резултат толкова години. Положението е трагично.“
До 2026 г. България трябва да разполага с модернизирана инфраструктура и с подвижен състав. Влаковете ще се движат със 160 км/ч, а не с повече, тъй като при проектирането на обектите са отхвърлени по-високите максимални скорости.
Гвоздейков заяви, че трябва да се има предвид малката територия на страната ни и предизвикателния терен за строителство – фактори, които не позволяват по-големи скорости и заради които модернизацията се извършва на старите трасета.
И това да постигнем, ще е успех. Сега има участъци в ремонт с ограничение до 30 км/ч.“
По отношение на започналото разследване на Европрокуратурата за злоупотреба с евросредства при проекти на НКЖИ, Гвоздейков коментира, че „някой в България не си върши работата, а Европа ни показва, че ние не може да се справяме с управлението и контрола на такива проекти и когато стане това крадене, никой не го забелязва.“
Може би в историята на Министерство на транспорта за пръв път влиза Европрокуратура, защото им е дошло до гуша да се наливат пари и да няма нищо отсреща.“
Министърът допълни, че към момента проверката е насочена към изпълнителите, но предположи, че скоро ще се разшири и в министерството, и в НКЖИ.