Гвоздейков търси начин да развали договорите по два жп проекта
Изпълнителите на жп участъците Костенец – Септември и Оризово – Михайлово се разследват от Европрокуратурата и по всяка вероятност България ще връща евросредства
Транспортният министър Георги Гвоздейков търси начини за прекратяване на договорите с изпълнителите на два големи жп проекта, финансирани с евросредства. Става въпрос за жп участъците Костенец – Септември и Оризово – Михайлово, които Европейската прокуратура разследва заради злоупотреба с 241 млн. евро. (над 472 млн. лв.)
В ресорната комисия в парламента министърът заяви, че вече и Европейска служба за борба с измамите (ОЛАФ) се занимава със случая. Според него това означава, че България трябва да се подготви за връщане на пари, но не уточни в какъв размер.
Екипът на Economic.bg изпрати запитване до министерството с въпрос каква е стойността на изплатените средства от страна на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ като бенефициент към изпълнителите, които са обект на разследването на Европрокуратурата.
От ресорното ведомство отговориха, че изплатената сума към изпълнителя на участъка между Костенец и Септември е в размер на 24.5% от сумата по договора или 93 млн. лв. Строителите на участъка между Оризово и Махайлово пък са получили 31.8% от стойността по договора или 74 млн. лв.
Проблемът е много сериозен и тепърва ще излиза информация. Финансирането е спряно и проектите не може да продължат“, заяви Гвоздейков.
В същото време обаче не може да се чака приключване на разследването, защото проектите са в определена фаза, допълни министърът. Така най-вероятно ще се подходи към консервация, което означава, че жп участъците ще се забавят, но и оскъпят. Именно заради това министерството търси вариант за прекратяване на контрактите.
Търсим решение за прекратяване на договорите, осигуряване на финансиране през бюджета и стартиране на процедура за завършване на проектите. Те са част от инфраструктура, която трябва да модернизира жп транспорта“, коментира министърът.
По думите му към момента Европрокуратурата няма претенции към министерството и НКЖИ, но допълни, че „рибата се вмирисва откъм главата“ и че вина най-вероятно може да се търси при възлагането на процедурата и избора на изпълнител.
Самото законодателство позволява учредяването на консорциуми от различни компании и когато едната не отговаря на изискванията, се включват другите, за да покрият критериите на възложителя.“
Гвоздейков заяви, че е потърсил европейския прокурор за България и в следващите седмици ще бъдат проведени срещи, за да се запознае с фактите.
Припомняме, че разследването на Европрокуратурата бе обявено в началото на август. Под прожекторите са два участъка от важни направления. Първият е между градовете Костенец и Септември от жп линията София – Пловдив. Той е финансиран от Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (CINEA) и е на стойност над 130 млн. евро (254.8 млн. лв).
Контрактът за строителството на участъка бе подписан през 2019 г., а самият търг бе обявен 2 години по-рано. Изпълнител е консорциум „Костенец – Септември 2018“, с участници българската компания „Транс логистика“, испанската Contratas Iglesias и румънската Arcada Company.
Още тогава стана ясно, че българският участник е почти непознат в строителния бранш. През 2020 г. се стигна до това НКЖИ да проверява слухове, че един от изпълнителите на проекта – испанската Contratas Iglesias – е влязъл в процедура по несъстоятелност.
Вторият проект е за модернизация на железопътния участък между Оризово и Михайлово, който е част от втория етап от рехабилитацията на жп инфраструктура Пловдив – Бургас. Той получи финансиране от Кохезионния фонд, по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г., в размер на над 111 млн. евро (217.5 млн лв).
Припомняме, че договорът по този проект също бе подписан през 2019 г. Първа копка на участъка бе направена едва през 2021 г. Изпълнява се от консорциум ДЗЗД „Евро жп инфраструктура“, с участието на българската компания „Инфраструктурно строителство“ АД и испанската „Марко Обра публика“ АД.
Изпълнителите са заподозрени, че за кратък период от време са извършили фиктивни парични преводи към верига от кухи фирми, което в крайна сметка е довело до теглене в брой на суми над 2.5 млн. евро (5 млн. лв.) от криминално проявени лица. Подобна схема бе описана и от бившия вътрешен министър Бойко Рашков във връзка със строителството на лот 5 от магистрала „Хемус“.
Състоянието на „Български пощи“
Загубата за 2023 г. се очаква да е в размер на 60-70 млн. лв., коментира зам.-министър Григори Григоров относно състоянието на Пощите. По думите му в края на 2022 г. държавното дружество е разполагало с 40 млн. лв. кеш и е имало задължение към външни доставчици в размер на 79 млн. лв. До края на юни Пощите са разполагали с 6 млн. лв. в брой.
Разходите са надхвърлили приходите за първото полугодие с 50 млн. лв.“
По думите му вече са наложени строги финансови мерки за оздравяване. Анализ показва, че 25-30% от структурите на дружеството не са носели никакви приходи, но за сметка на това за тях са плащани разходи. Той заяви, че министерството готви законопроект, с който да бъде изменен досегашният начин на планиране на компенсациите на пощите, по-специално за универсалната пощенска услуга.
Да се компенсира на база одобрен бюджет, а не на разходи две години назад“, гласи предложението.
По отношение на плана за преструктуриране, Григоров информира, че той е готов и е изпратен до ЕК за одобрение.
*Материалът е допълнен след получен коментар по темата от Министерство на транспорта.