Хаштаг: Инфлуенсър

Влияние върху потребителите в мрежата се постига с качествено съдържание и лично отношение

Хаштаг: Инфлуенсър

Снимка: Unsplashed

2444 ~ 3 мин. четене
Автор: Мая Цанева

Винаги е имало хора с влияние, посланици на услуга или на продукт , които потребителите следват. Съвременните лица на брандовете са една или повече крачки пред другите с достъп до технология и до мрежа от комуникации, а ние осъзнаваме това по-късно. И често се питаме: „Защо я/го следвам?“, „Защо да й/му вярвам?“, „Интернет измама ли е?“.

С модния експерт Биляна Славейкова (Bibons), със Сандра Алексиева, кулинарен блогър, и с маркетингови експерти разговаряме за инфлуенсърството, което не продава, а създава потребители.

Биляна и Сандра са посланици на брандове, в които вярват. Това ги прави устойчиви в динамичната промяна на вкусове и мода сред инфлуенсърите. „ Инфлуенсърството ми е резултат от развитието на медията „1001 рецепти“, заради аудиторията, и защото никога не сме пазели в тайна кои сме. Хората харесаха този личен подход, а ние го развихме“, казва Сандра.

Биляна възприема „инфлуенсърството“ като “нещо като работа”, резултат от развитието на т.нар „меки умения“ в мрежата. „Това е временен източник на доходи. Подвеждаща е инвестицията в платформа като Instagram или YouTube, над която нямаме реален контрол; рано или късно интересът към нея ще спадне, изискванията на аудиторията ще се променят и т.н.“ - пояснява тя.

Не бих подкрепила кампания на продукт, който агресивно капитализира неувереността у жените, казва Биляна Славейкова - Снимка Ася Попова

Диана Великова, маркетинг експерт, също припомня, че „инфлуенсърството“ е микс от лични и професионални качества, и технология, за да се развие медия и общност, но това е само средство. „Всеки би могъл да бъде определен като инфлуенсър, стига да поднесе тема по интересен, емоционален, забавен начин, да увлече повече хора да го последват“.

Момчил Марчев, специалист по дигитален маркетинг, коментира, че по отношение на метриката, влиянието в интернет се измерва много конкретно – в споделяния на публикации, брой последователи, абонати. Но той припомня и, че те не могат да измерят реалната потребителска сила на посланието веднага. Това зависи от нещо много по-деликатно и трудно за управление – работата с изразните средства за влияние – думи или визуални материали, лично отношение. „Най-лошото за един инфлуенсър е той да стане досаден за аудиторията си. Това става лесно, когато не се спазва етиката за баланс от 10% рекламно съдържание в публикация и не се подбират правилно рекламодателите спрямо аудиторията“, допълва интернет предприемачът Велизар Величков пред Bloomberg TV Bulgaria.

Диана разказва за реален казус, който доказва нуждата инфлуенсърите да не продават, а да „заразяват“ потребителите си. За първата си кампания с инфлуенсър за висок клас домакински продукти, агенцията й избира мъж, медийно активен в сферата на кулинарията. „Внимателно подавахме информация по време на кулинарните му демонстрации, без да се натрапваме, но с продукт, който всяка домакиня ползва. Стартирахме реклами в същите медии. Търсенето в магазините бързо се увеличи с 5-7%. След като инфлуенсърът сподели удовлетвореност от марката, търсенето скочи на 17-20%“, разказва тя.

Биляна също разчита на чувството си за автентичност за успех в Instagram. „Лесно е да се увлечеш и да пускаш само това, което знаеш, че ще събере лайкове. Много инфлуенсъри загубиха аудиторията си, съобразявайки се прекалено с нея“, казва тя.

Пазарът на българските инфлуенсъри е твърде малък, за да се наричаме конкуренти, коментира Сандра Алексиева – Снимка Личен архив

Сандра допълва, че онлайн аудиторията реагира на съдържание, което е искрено, а това, правено само за да се извлече финансова изгода, подминава с лекота. Затова и тя не работи по кампании с продукти и услуги, които в реалния живот не харесва. „Рекламните и PR агенции у нас често правилно консултират клиента за избор на личност, чиято дейност е пряко и адекватно свързана с кампанията“.

Така достъпността на технологията и насищането с кандидати за слава води до търсене на микроинфлуенсъри, които лично управляват затворени или нишови общности, и на лица, които споделят ценности за начин на живот, а не продават конкретни продукти. Това накратко означава, че е нужна инвестиция от време в силни партньорства и в съдържание. „Дългосрочните взаимоотношения дават добри резултати, що се касае за креативност на съдържанието“ - казва Биляна. Диана завършва със съвет и към инфлуенсърите, и към клиентите: „Публиката надушва, когато е въвлечена в заблуда. „Аз ползвам само този продукт!“, „За мен тези услуги са единствените качествени!“ и подобни, отблъскват. Не търсете влияние за продажба, а продавайте чрез личното си поведение“.

Подкрепи Economic.bg