Hyundai вдига залога във водородната игра с нов камион
Технологията изостава от електрическите батерии
Южнокорейският Hyundai Motor планира да пусне нова серия от камиони с водородни горивни клетки в Европа по-късно тази година, вдъхвайки нов тласък на конкуренцията при товарните превози. Информацията идва на фона на значително по-големия напредък на превозните средства с електрически батерии.
Предстоящият нов клас на камиона Xcient Hyundai е оборудван с по-ефективни горивни клетки с по-дълъг живот, пише Reuters. Очаква се той да достигне Европа през четвъртото тримесечие на тази година, заяви Марк Фреймуелър, главен изпълнителен директор на Hyundai Hydrogen Mobility (HHM).
Водородната технология изостава от електрическите батерии в зелените транспортни системи, тъй като е по-скъп. Привържениците му обаче казват, че при превози на дълги разстояния камионите, задвижвани с водород, имат предимството, тъй като имат по-голям пробег. Междувременно се наблюдава раздвижване в жп сектора – през март 2022 г. се очаква да тръгнат първите влакове на водород, за които експертите чертаят добри перспективи.
Връщайки се на Hyundai, нейното съвместно предприятие с швейцарската водородна компания H2 Energy отдава под наем „зелени“ водородни камиони на търговски клиенти в Швейцария от миналия октомври. Това е най-напредналата пилотна програма в света в тази област.
Планът на HHM е да разрасне бизнеса си в други европейски страни през следващата година. „Германия и Нидерландия са най-вероятни“, каза Фреймюлер пред Reuters, добавяйки, че има интерес и за пилоти в Австрия, Норвегия, Франция, Италия, Испания и Дания.
Последният ход на Hyundai се очаква да окаже по-голям натиск върху местните играчи, които разработват свои собствени идеи за водород. Сред тях са германският Daimler заедно с шведския Volvo и италианския Iveco, които си сътрудничат с производителя на камиони с ниски емисии Nicola.
Водородът е в центъра на вниманието в Европа, където министрите на околната среда на ЕС искат емисиите на CO2 от камиони да бъдат намалени с една трета до 2030 г. спрямо нивата от 2019 г. Властите на континента са все по-твърди в позициите си и подготвят потенциални забрани за дизеловите превози. За тях ще има все по-високи данъци, за сметка на по-екологичните алтернативи, за които търси как да бъдат стимулирани.