Първите влакове на водород тръгват из Европа
А перспективата за растеж е огромна
Първите пътнически влакове, задвижвани с водород, построени от Alstom SA, ще дебютират в Германия. Първоначално това ще бъде тестово за дълъг пробен период по 123-километровата линия в Долна Саксония. Ако всичко върви по план, през март 2022 г. влаковете ще дебютират официално за жителите на региона, предава Bloomberg, цитирайки Кармен Швабъл, управляващ директор на железопътния оператор LNVG.
Влаковете са 14 на брой, произведени от Alstom - модел Coradia iLint. Те ще пътуват по регионална линия между Букстехуде край Хамбург и крайбрежния град Куксхафен.
Alstom популяризира водородните влакове от повече от пет години като алтернатива на дизеловите. Ocвeн в Гepмaния, втopият нaй-гoлям пpoизвoдитeл, e cпeчeлил пopъчĸa и oт нaциoнaлнитe жeлeзници във Фpaнция зa пpoизвoдcтвoтo нa влaĸ, ĸoйтo щe изпoлзвa и вoдopoд, и eлeĸтpичecтвo. Πopъчĸи имa и oт Итaлия.
Неговият съперник Siemens AG също разработва водородни влакове и се очаква европейският пазар да нарасне до десетки милиарди долари през следващите години, когато правилата за емисиите станат по-строги. Законодателите от Европейския съюз постигнаха сделка тази седмица, за да направят амбициозните климатични цели на Блока правно обвързващи и се очаква по-строги правила да засегнат отрасли, вариращи от транспорта до производството на енергия.
Железопътните линии в Европейския съюз са електрифицирани средно само на около 54%, а държавните оператори могат да бъдат изправени пред по-голям натиск да заменят замърсяващите двигатели.
Европа определено ще бъде основният пазар,“ заяви главният изпълнителен директор на Alstom Анри Пупарт-Лафарж тази седмица по време на уеб семинар, цитирайки Франция, Германия, Италия и Великобритания като страни с голям дизелов парк.
Според анализаторите от Morgan Stanley има значителни перспективи за растеж на влаковете с водород в Европа. Те изчисляват, че към средата на века секторът може да струва между 24 и 48 млрд. долара.
Alstom очаква над 5000 пътнически влака в Европа, които сега използват дизелово гориво, да бъдат заменени до около 2035 г. Според компанията една четвърт от всички влакове в региона използват същото гориво и ще трябва да „се пенсионират“ до средата на века, за да изпълнят климатичните цели.
В Австрия федералната железопътна линия OBB тества водородния влак на Alstom миналата година близо до Виена и оценява как се сравнява с други системи за замяна на дизел, заяви главният технически директор Марк Топал Гокчели по време на същия форум.
За по-големи разстояния и области, където се нуждаем от повече енергия, водородът има предимство“, каза той.
Разходите за собственик на регионален пътнически влак са най-евтини, когато той се захранва от електрически батерии, последвани от дизел, водород и след това електрически линии, според изследователската група за чиста енергия BloombergNEF. Изборът между батерии или горивни клетки за замяна на дизел зависи от фактори като дължината на коловозите, честотата на обслужване и броя на спирките.