И да искаме, не можем да съкращаваме в БДЖ
Транспортният министър потвърди позицията си, че приватизацията на товарното поделение трябва да се възстанови
Ивайло Московски:

„Такива колективни трудови договори са сключени в БДЖ, че и да искаме, не можем да правим съкращения“, обяви министърът на транспорта Ивайло Московски в ефира на БНТ, допълвайки, че оптимизация на персонала на холдинга е възможно със съгласието на синдикатите.
Московски обяви за приоритет в държавния превозвач обновяването на подвижния състав в Пътнически превози. Според него това може да стане по три начина – с капиталовия трансфер, включително с увеличаването му, със заемни средства и при определени условия с използването на еврофондовете.
Според министъра, последният вариант е малко вероятен и преминава през образуването на ново холдингово дружество между БДЖ - Пътнически превози и Национална компания „Железопътна инфраструктура“, тъй като настоящото финансово състояние на Холдинг БДЖ не позволява кандидатстване по оперативни програми на Европейския съюз. Подобен ход, обаче, трябва да се подложи на сериозно обсъждане и е възможно да противоречи на Третия либерализационен пакет на ЕС.
Според последните доклади за напредъка на либерализацията в железопътния сектор в Европа, стойността на индекса за България се подобрява и страната ни се изкачва до „златната среда“ на континента. Основна причина за това е самостоятелното съществуване на инфраструктурния оператор от транспортните оператори и възможността за конкуренция между тях (на този етап единствено за товарните превози).
Транспортният министър не се ангажира дали ще бъде предвидена допълнителна държавна подкрепа за БДЖ в бюджета за 2015 г., но заяви, че подобни разговори се водят. Московски призна за сериозно напрежение във водените с кредиторите преговори.
Той отново заяви, че процедурата за приватизация на поделението за товарни превози трябва да бъде възобновена, но на този етап няма заявен инвеститорски интерес.
По повод честите закъснения и някои инциденти от последните месеци, Московски подчерта, че по-голямата част са следствие от извършвани рехабилитации и модернизации от НКЖИ. Набелязани са девет рискови гари, където в резултат на строителни дейности е изключена сигнално-охранителната техника и организацията на движението е с ръчен режим. Той бе категоричен, че за да се избегне и най-малката възможност за инциденти, на някои места може да се наложи пълно прекъсване на движението и трансбордиране на пътниците с автобуси.