IATA настоява правителствата да продължат да помагат на авиокомпаниите
Полетите през юли са били със 79.8% по-малко спрямо миналата година
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) препоръчва на правителствата да продължат да оказват финансова помощ на авиокомпаниите поради факта, че възстановяването на отрасъла няма да е толкова бързо, както се предполагаше досега.
„Първият рунд от мерките за поддържане на авиокомпаниите е необходимо да бъде допълван с последващи мерки“, се казва в изявление на генералния директор на IATA – французинът Александър дьо Жуниак. Според него това е особено необходимо „за да не се увеличават дълговете“ на авиопревозвачите.
По данни на асоциацията от началото на пандемията Covid-19 правителствата по света са предоставили на авиокомпаниите близо 123 млрд. долара под формата на помощи. Там, където е била оказана поддръжка, е било избeгнато масовото фалиране на авиокомпании. От IATA обаче отбелязват, въпреки големите помощи, предоставени на авиотранспорта като цяло, те са недостатъчни, за да преживее продължаващата и задълбочаваща се криза.
Асоциацията не призовава за конкретни видове помощи, нито за субсидиране на конкретни полети, както и за инвестиции в един или друг вид. „Съществуват множество способи да се помогне на авиокомпаниите“ – коментира старшият вицепрезидент на IATA – полякът Себастиян Микош.
Една от причините IATA да настоява за продължаване на помощите за авиокомпаниите е фактът, че през юли работата силно е намаляла. Пътникопотокът се оказал много по-малък от прогнозите на асоциацията – със 79.8% по-слаб спрямо юли 2019 г., отчита главният икономист на асоциацията Брайън Пиърс. Според него през юли целият авиопарк, който е извършвал търговски полети, е бил със 70.1% по-малък от този, който е работил през юли 2019 г. Въпреки това коефициентът на заетите места в самолетите се е снижил до незапомнени нива и средният за целия световен авиационен отрасъл е едва 57.9%.
Най-бързо се възстановяват полетите в Азиатско-Тихоокеанския регион, които вече достигат 72.2% от тези през юли миналата година. Полетите в Северна Америка обаче са с 80.6% под тези за юли миналата година, като в Европа са най-зле – 81.3% по-малко.
IATA отбелязва, че най-добро е състоянието на гражданската авиация в Китай, особено на вътрешнокитайските полети, където спадът е само 28% спрямо миналата година.
Като доказателство на сериозните проблемите в авиационния отрасъл са и постоянните съобщения за предстоящи или вече станали банкрути на авиокомпании. Само преди ден една от най-големите нискотарифни авиокомпании в Европа и света – Norwegian Air Shuttle съобщи, че скоро може да обяви процедура по несъстоятелност, и то въпреки предоставената сериозна помощ от правителството в Осло. Днес и базираният в Братислава авиационен оператор Go2Sky обяви, че прекратява своята дейност в резултат кризата с коронавируса.