ГЕРБ и ПП-ДБ отдалечават Бюджет 2023 с няколко месеца
Служебният кабинет одобри бюджет, който двете водещи партии няма да подкрепят

© ECONOMIC.BG / БТА
Заявката на двете най-големи политически сили – ГЕРБ и обединението от „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“ – за отхвърляне на проектобюджета на служебния кабинет със свръхдефицит от 6.4% отдалечава приемането на фискална рамка за тази година с още няколко месеца.
Намерението да се отхвърли на първо четене проектобюджетът на Росица Велкова бе обявено след среща между бившите финансов и енергиен министри на „Продължаваме промяната“ и ГЕРБ – Асен Василев и Теменужка Петкова – които заедно се срещнаха с експерти от Министерството на финансите в четвъртък. Според Василев това е техническият път, по който да се мине, за да се приеме бюджет с дефицит до 3%, с който България да запази шансовете си за влизане в еврозоната.
Въпреки заявката им, служебният кабинет продължава със своята бюджетна процедура и одобри на свое редовно заседание днес предложената миналата седмица бюджетна рамка, която разбуни духовете.
Според току-що приетия правилник на Народното събрание обаче законопроект, който бъде отхвърлен на първо четене, не може да бъде разглеждан отново през следващите три месеца. Изключение се прави само за закони, свързани с европейски изисквания.
Законопроект, който е отхвърлен на първо гласуване, може да бъде внесен и разгледан повторно само след промени в основните му положения, което се отразява в мотивите, и не по-рано от три месеца след отхвърлянето му“, гласи чл. 79, ал. 1 от правилника на парламента, който бе одобрен по време на заседанието в четвъртък.
С други думи – ако парламентът отхвърли проекта на Росица Велкова, нов проектобюджет не може да бъде внесен поне в следващите три месеца освен ако не бъде изменен току-що приетият правилник и не се направи изключение, когато става въпрос за бюджетната процедура, по подобие на европейските изисквания.
До вероятното отхвърляне на проекта на служебния кабинет има поне две седмици, тъй като той още не е внесен в администрацията на парламента, все още депутатите не са сформирали постоянните комисии, които задължително трябва да го разгледат. По всяка вероятност комисиите ще бъдат създадени следващата седмица, което може да даде възможност на депутатите при стегната работа да отхвърлят окончателно проектобюджета в зала във втората седмица на май.
Дори да бъде изменен правилникът на парламента и да се даде възможност нов проект на бюджет да бъде внесен по-рано от тримесечния срок, правителството трябва да започне процедура наново. Това означава, че дори кабинетът да работи по исканите от ГЕРБ и ПП-ДБ промени още преди да е отхвърлен настоящият вариант, трябва наново да се одобрят проектите на бюджети на Националния осигурителен институт (НОИ) и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), да се свика Национален съвет по тристранно сътрудничество, да се одобри бюджетът на заседание на кабинета и едва след всички тези административни стъпки да се внесе в парламента.
Защо не може да се преработи този проектобюджет?
С доза обида служебният кабинет представи и одобри проектобюджет, който не отразява предложените от него, но критикувани от политическия елит, данъчни промени, с дефицит до 6.4%. С пожелания за успех и въображение президентът и правителството натовариха депутатите със задачата да прекроят финансовата рамка, така че „дупката“ от 12 млрд. лв. да бъде свита и влизането на България в еврозоната да не се отдалечи критично.
ГЕРБ и ПП-ДБ вече се обединиха около някои точки, по които да се свие дефицитът, но на практика народните представители нямат право да променят размера на бюджетното салдо. С други думи – те могат да увеличават разходи за сметка на завишаване на приходи и обратно, но не могат да повишават или понижават дефицит или излишък, предложен от Министерския съвет. Ангажиментът бюджетното салдо да не се променя е на бюджетната комисия в парламента
„Комисията, отговаряща за бюджета, при разглеждането на законопроектите по ал.1 обобщава становищата на постоянните комисии на Народното събрание и предложенията на народните представители и се произнася по тях при запазване на предложеното от Министерския съвет бюджетно салдо в законопроектите за бюджетите по ал. 1“, гласи чл. 85 от Закона за публичните финанси.
Споделяме общото убеждение за дефицит до 3%, но как това да се случи е задача, която да търси решение в Народното събрание“, коментира премиерът Гълъб Донев по време на извънредното петъчно заседание, на което бе одобрен от правителството проекта на Бюджет 2023 със свръхдефицит.
На практика обаче депутатите нямат законодателната възможност да свият дефицита, затова трябва да бъде внесен бюджет с подобно салдо само от правителство. Предстои да видим дали такъв ще бъде внесен от това на Гълъб Донев или скоро ще видим редовен кабинет, който да го прокара през Народното събрание и поне през втората половина от годината България да бъде с действащ бюджет.