Империята Luxottica на 60
Леонардо Дел Векио израства в сиропиталище, но острият му бизнес нюх го превръща във фактор номер едно на пазара на очила в света

© ECONOMIC.BG / Luxottica
Има компании, чиято история е като приказка. Luxottica несъмнено е от тях. И как иначе, щом нейният основател Леонардо Дел Векио изминава пътя от сиропиталището до място в Топ 100 в класациите на милиардерите по света.
Forbes и Bloomberg изчисляват състоянието му на над 22 млрд. долара, което го прави вторият по богатство италианец.
Път
Леонардо Дел Векио има трудно детство. Роден на 22 май 1935 г., израства в Милано, но е изпратен в сиропиталище на седемгодишна възраст, тъй като овдовялата му майка не е в състояние да издържа пет деца. Започва като чирак в местна фабрика и се обучава в изработването на инструменти и матрици. С надежда да използва по-добре своите умения, когато става на 25, се премества в провинция Белуно, която се слави с производството на очила. През 1961 г. основава Luxottica. Компанията се развива така добре, че през 1971 г. представя своята първа колекция очила по време на международното изложение за оптика в Милано MIDO. Явно човек със силен бизнес нюх, той бързо опознава пазара и открива ниши, в които да се позиционира.
Как
Луксотика залага на вертикалната интеграция, като се развиват всички процеси от проектирането до производството, монтажа и дистрибуцията. Именно тази структура, изградена по блестящ начин, допринася за грандиозния успех на Luxottica и помога на Дел Векио да изгради своята империя за очила, която той и днес контролира. За него казват, че е гений, съумял да стане фактор номер едно на пазара на очила в света.
Експанзия
Именитият италианец нито е измислил слънчевите очила, нито е пряк създател на много от марките, които сега притежава. По-скоро той върви по път, сходен с този и на други самосъздали се предприемачи като него, които са усетили, че клиентът е готов да плати повече за качествения продукт и престижа на бранда. Първо превзема италианския пазар, като важна стъпка в това е придобиването през 1974 г. на Scarrone, дистрибутор на едро с ноу-хау за вътрешния пазар на очила. После предприема настъпление извън родната Италия. Важен ход в интернационализацията е откриването през 1981 г. на дъщерно дружество в Германия, водещ пазар за производство на очила. Продължава с придобиването на Avant-Garde Optics Inc., един от най-големите дистрибутори по това време на американския пазар.
Модна икона
В края на 80-те години започва еволюцията в нагласата към очилата - от инструмент за коригиране на зрението до моден аксесоар. Леонардо Дел Векио вижда потенциала за работа с най-добрите модни дизайнери и подписва лицензионно споразумение с Джорджо Армани, което приключва през 2003 г. , но 10 години по-късно отново е подновено. Друг важен момент в историята на компанията настъпва през 1990 г., когато групата се листва на Нюйоркската фондова борса, след като САЩ е станал важен пазар за нея. През същата година Luxottica придобива Vogue Eyewear, превърнала се в синоним на блясък и стил. Следва серия от сливани и придобивания с популярни марки. Постепенно Luxottica се превръща в емблема на суперлукса, а растежът неизменно се засилва с придобиването на други дистрибутори и на именити брандове, с откриването на нови дъщерни дружества и съвместни предприятия на големи чуждестранни пазари. През 1997 г., например, отваря първата си фабрика в Китай. През 2008 г. започва развитие на онлайн търговията.
Сливане на равни
Важен стратегически ход е предприет в началото на 2017 г., когато Luxottica и френската Essilor обявиха сделка за "сливане на равни" – на стойност 46 млрд. евро. През 2018 г. тя даде началото на глобален гигант в оптичната и офталмологичната индустрия. Тази сделка свърза най-големия производител на очила и рамки Luxottica с водещия световен производител на лещи - Essilor.
Формулата
Успехът на Леонардо Дел Векио се дължи на факта, че той твърде добре познава както индустрията, така и нагласите на потребителите. С добре премерена стъпка превзема големи пазари, докато постепенно стане световният лидер в очилата. Той действа смело и с печеливша стратегия на сливания, придобивания и лицензни споразумения успява да изгради своята империя. Разбира се, с иновации, но и с добре премерена стъпка. В резултат на всичко това натрупва своето свръхбогатство и да се нарежда сред най-заможните хора на планетата.
Пандемията засегна луксозните стоки и това дава отражение върху продажбите на маркови очила. Но безспорно за своите 85 години Дел Векио е съумял „да изиграе” по най-добър начин картите, дадени му от съдбата.
Наследство
Италианският милиардер вече подготвя своите наследници за управлението на империята. Най-малкият син – Леонардо Мария Дел Векио, расте в йерархията на компанията, а освен това има и широка медийна популярност заради бохемския си живот. Роден на 6 май 1995 г., той е в борда на Luxottica Group S.p.A. от април 2019 г. Отговаря за търговия на дребно в Италия, като ръководи продажбите на марките Salmoiraghi&Viganò и Sunglass Hut в цялата страна, както и водещите магазини Ray-Ban, Persol и Oliver Peoples. Той е и президент на фондация Salmoiraghi&Viganò. Присъединява се към Luxottica през ноември 2017 г., първоначално на по-ниска позиция. Завършил е университета Бокони със специалност Бизнес икономика и мениджмънт.
Леонардо Дел Векио има общо 6 деца от три брака. От първия си брак има син и две дъщери – Клаудио, Мариса и Паола. Дете от втория брак е Леонардо Мария. От третата си съпруга има още двама синове – Лука и Клементе. През 2010 г. се жени повторно за втората си жена Николета Дзампило, която е майка на Леонардо Мария.
Най-големият син – Клаудио Дел Векио (който вече е на 64 г.) - притежава и управлява американската компания за дрехи Brooks Brothers.