Испания планира забрана на кратките полети
Това може да засегне полети от градове като Аликанте, Барселона, Севиля и Валенсия до Мадрид

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Испания планира да забрани полетите на къси разстояния и да предложи алтернатива придвижване с влак. Предложението идва от управляващата в Испания Социалистическа партия (PSOE) и крайно лявата партия Sumar, които постигнаха споразумение за формиране на ново прогресивно коалиционно правителство миналия месец, пише euronews.
Мярката има за цел да ограничи емисиите от бързите вътрешни полети и да насърчи по-устойчивото пътуване, като част от плана за действие на Испания за климата до 2050 г.
Това може да засегне полети от градове като Аликанте, Барселона, Севиля и Валенсия до Мадрид. Въпреки това полетите, използващи столицата за свързване с международни маршрути, няма да бъдат включени в забраната.
Франция въведе подобна мярка по-рано тази година, но еколозите се съмняват колко ефективна е тя за намаляване на летенето.
Как забраната ще помогне на околната среда?
Премахването на кратките полети, при които има железопътна алтернатива до четири часа, би спестило до 300 000 тона въглероден диоксид и 50 000 въздушни операции годишно, според проучване, публикувано миналия месец от Ecologistas en Acción.
Конфедерацията на екологичните групи предложи 11 въздушни маршрута, които могат да бъдат заменени с пътувания с влак, намалявайки емисиите на CO2 в Испания от вътрешната авиация с почти 10 процента.
Предложението на правителството обаче смекчава тази цел, като се фокусира върху пътувания, които могат да бъдат направени с влак за по-малко от 2.5 часа.
Освен това няма да се прилага за свързващи полети до централните летища - предупреждение, което накара Ecologistas en Acción да определи забраната като теоретично „звездна мярка“, която остава „чисто символична“ на практика.
Забраната на Франция на къси разстояния се оказа също толкова ограничена, засягайки само три маршрута на полета.
Има ли Испания достатъчно влакове?
Пътуването с влак набира популярност в Испания, като делът на железниците в маршрута Мадрид-Валенсия вече е 90 процента в сравнение със самолетите, каза президентът на испанската асоциация на авиокомпаниите ALA Хавиер Гандара пред Politico.
Не винаги е лесно обаче да замените полетите на кратки разстояния с пътувания с влак. Осъществяването на международна връзка на летище Барахас в Мадрид от град като Валенсия би включвало качване на високоскоростен влак до централната гара на столицата и след това преминаване към регионална услуга.
Поради това свързващите международни полети не са включени в предложената забрана, тъй като пътниците вероятно просто ще изберат да се свързват на други европейски летища вместо това.
Испанската авиокомпания Iberia също твърди, че честотата на влаковете, обслужващи големите летища, в момента не може да съответства на тази на кратките вътрешни полети.
ALA твърди, че вместо да налага забрана, големите летища трябва да бъдат свързани към високоскоростната железопътна мрежа, за да дадат на пътниците избор между пътуване със самолет и влак.
Мрежата се разраства бързо, като летище Барахас трябва да бъде свързано с нея до 2026 г.