Изкуството да произведеш ароматно преживяване
Високотехнологичната фабрика на „Балкам Груп“ и специалното ноу-хау допринасят до пазара да достига кафе с желаното от потребителя качество

© ECONOMIC.BG / Спетема
Когато ни поднесат чаша с ароматно кафе, дори не се замисляме какво стои зад тази напитка, която отваря сетивата. А хубавото кафе е следствие на множество процеси, организирани и реализирани по установени стандарти. За постигане и поддържане на постоянно високо качество на продукта е необходимо да се осигури качество в изпълнението на всеки компонент, който е част от производствения процес – от събирането и транспортирането на кафените зърна, през изпичането, смилането и пакетирането на кафето, чак до правилното му дозиране за всяка конкретна топла или студена кафе напитка. Това казва Яник Мекушин, изпълнителен директор на „Балкам Груп” ООД, той насочва вниманието и към други важни детайли, свързани с производството на кафе и бизнеса, който управлява.
Как се създава успешен бранд
В основата стои добрата подготовка и твърдото намерение за развитие. Още в началото през 1994 г. започнахме с подробно разучаване на кафе индустрията в дълбочина, заедно с на всички детайли и специфики, съпътстващи този бизнес. Основно умение е правилното планиране, чрез което да се залага визия за растеж, съобразена с постигнатите резултати, но и с желаните цели и срокове. Така през 1998 г. дойде моментът да създадем собствена марка кафе. Насочихме фокуса върху идеята да се предлага не просто кафе, като обикновен продукт от ежедневието, а като преживяване. Така се роди Spetema. Компанията е с дълга история и развитието й е следствие на постоянство, последователност, търпение и упорит труд. Но ключово място имат клиентите и затова е важно достигането до тях и изграждането на трайни във времето отношения.
Стратегически решения
Поскъпването на суровините и енергоносителите са основният риск за всеки бизнес. Благодарение на по-дългосрочното планиране, което екипът на компанията осъществи през миналата година, може да си позволим по-плавно повишение на цените на нашите продукти. Своята роля изиграва и процесът по оптимизиране на производствените разходи - доколкото това е възможно да се направи. Погледнато в перспектива, компанията има потенциал за развитие към „зелените“ технологии, като се намерят решения в производствените процеси, обвързани с икономия на енергия, намаляване на отпадъците, по-висока ефективност в превоза на суровините и на крайните продукти.
Постоянната промяна
Всяка промяна в поведението на потребителите е стимул за развитието на компанията. Ценим връзката си с потребителите и е важно да отговаряме на всички техни предпочитания към кафе продуктите, като не спираме да подобряваме стандартите за обслужването им, както и да развиваме каналите, по които нашите предложения стигат до тях. Така в контекста на продължаващата вече две години пандемия успяваме да сме гъвкави и бързо да се пренастройваме към нормативните, икономическите и социалните промени, но и спрямо промените в поведението на потребителите на нашите продукти.
Иновации
Иновативният подход сред основните движещи сили в Spetema. От 2003 г. кафето се произвежда в модерна високотехнологична фабрика. Имаме капацитет да задоволим целия пазар на кафе в България, а чрез технологиите от последно поколение сме развили до съвършенство процесите по преработка на кафе. Иновативни сме в производството, продуктите и управлението. Комбинацията на тези три стълба в нашия бизнес определя успеха на марката и на компанията като цяло. Ние сме любознателни, постоянно учим и проучваме, а чрез новите знания успяваме да иновираме и да адаптираме продуктите си към вкусовете, предпочитанията и навиците на нашите клиенти. Когато виждаме, че те остават лоялни към марката, значи сме се справили добре. Това обаче не ни успокоява и не ни прави инертни, а ни подтиква да бъдем още по-добри.
Близост до потребителя
В своята дългогодишна дейност, ориентирана към задоволяване на нуждите и вкусовете на потребителите на кафе, „Балкам Груп“ се наложи на пазара, достигайки до тях чрез няколко канала. Продуктите са достъпни в хотели, ресторанти и други заведения, офиси и учреждения, предлагат се от наши партньори – търговци на едро и дребно, а също така и чрез вендинг машини. Успяваме да сме така близо до потребителите, благодарение на голямата мрежа от собствени фирмени офиси - 12 регионални и 16 представителства.
Партньорство с производителя
Развихме отлични партньорски взаимоотношения с плантации от четири континента и 20 държави, сред които Бразилия, Колумбия, Индонезия, Кения, Етиопия, Коста Рика. Те предоставят ексклузивно за нас висококачествени сортове кафе, които с помощта на високите технологии, малко магия и много любов превръщаме в продукт с марката Spetema. Всичко това допринася за високото качество и отличния вкус на нашите разпознаваеми от клиентите продукти.
Посоката
В своя път напред компанията се води от промяната в изискванията на потребителите и зависи от цялостната трансформация в кафе индустрията. За да отговори по адекватен начин на очакванията, „Балкам Груп“ постоянно наблюдава и анализира нуждите на своите клиенти. Това е предпоставката за промените и непрекъснатото развитие на компанията.
Яник Мекушин - Снимка Списание Икономика
Ребрандирането на Spetema
Ребрандирането е труден и многопластов процес, процес на надграждане и промяна в досегашния образ на марката. Няма перфектен момент за него, липсва и предварителен запас от цялата нужна информация, но Балкам Груп ООД е постоянно развиваща се компания и силата на бранда е приоритет. Промяна на утвърдения образ засяга водещия бранд Spetema, като това се очаква да осигури нова енергия, ясно дефинирана идентичност, ново развитие на бранда, достигане до нови целеви групи и утвърждаване на лоялността на потребителите, посочва Яник Мекушин.
Текстът е част от бр. 107 на сп. "Икономика". Публикува се в Economic.bg по силата на търговско споразумение между двете медии.