Износът към Европейския съюз намалява през април
За последните две години и половина това е едва третият път, в който експортът към държавите членки се свива

Стойността на българския износ в посока държавите членки на Европейския съюз е намаляла с 1.3% през април спрямо същия месец на миналата година.
Това показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ) за външната търговия на България. Обобщените данни за първите четири месеца на тази година показват, че все още има растеж, но той се забавя.
За разлика от пазарът в ЕС, стойността на продажбите към държавите извън ЕС расте значително – с 28.3% на годишна база през април. Агрегираният резултат за първите четири месеца на годината показва, че експортът към трети страни расте с 22.06%.
Така общият стойностен обем на българския износ за април отчита ръст от 7.65%, а за периода януари – април покачването е с 13% на годишна база.
Статистиката показва, че за изминалите две години и половина това едва третият месец, в който статистиката отчита намаляване на стойността на износа в посока ЕС. След срива в цената на петрола и останалите суровини, държавите от Съюза останаха единственият двигател, който теглеше българския износ нагоре. Подробните данни на НСИ за търговските партньори и групите стоки, които изнасяме към държавите членки са към март, поради което не може да се види на какво се дължи забавянето.
Знае се обаче откъде идва внушителният ръст в стойността на продажбите към държавите извън ЕС. Покачването се дължи основно на поскъпването на петролните продукти и на металните суровини, което започна в края на миналата година и продължава в момента. Данните с натрупване към април показват, че стойността на продадените петролни продукти е скочила с близо 60% спрямо същия период на миналата година до 1.08 млрд. лв. При групата на артикулите, класифицирани според вида на материала, има ръст от 40%. Тук са металните заготовки, а покачването идва от медните продукти.
По държави данните отново са достъпни само за тези извън ЕС. А числата показват, че с изключение на Македония, при всички други големи търговски партньори за България има ръст на търсенето. Турция например е купила български стоки на стойност 1.4 млрд. лв. през първите четири месеца на годината, а годишният ръст е 23%. С близо 50% расте стойността на експорта към Китай, като стойността му е достигнала 410 млн. лв.