Износът от България се е увеличил с 12.2%
Доверието на потребителите расте през март
През периода януари-февруари 2015 г. износът на България се увеличава с 12.2%, в сравнение със същите месеци миналата година, като достига 10.7 млрд. лв. Това показват данните на НСИ, обявени в понеделник.
Само през март е регистриран ръст от 22.6% (3.9 млрд. лв.), което е своеобразен рекорд от началото на миналата година, когато експортът започна да намалява основно заради лошите резултати в търговията на Русия и Украйна, след конфликта между двете страни.
Увеличението на износа през първите 3 месеца на годината се дължи основно на по-добрите резултати при експорта за стани от ЕС.
Въпреки ръста в износа той остава по-малък от вноса. Импортът се увеличава, но с по-бавни темпове – през януари–март нарастването в с 5.2% до 12.3 млрд. лв.
Износът към страни от ЕС за първите три месеца се е увеличил с 14.3%. Българските фирми продават стоки основно в Турция, Китай, Сърбия, САЩ, Сингапур и Русия. Тези страни формират 51.7% от износа от България. Увеличава се стойността на стоките за Турция, Китай, САЩ и от балканските държави – Македония и Сърбия. Намалява значително експортът към Русия и Сингапур.
Най-голямо увеличение на годишна база до първите 3 месеца на годината има при мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход (332.5%) и разнообразни готови проекти (79%). Най-голям спад бележат минералните горива и масла (0.9%), които са основни за българския износ.
Покачва се нивото на вноса. За разлика от износа, вносът расте с по-бързи темпове, спрямо този от ЕС. Импортът за трети страни е нараснал с 2.1% през януари. Най-много стоки се внасят от Русия, Турция, Китай и Украйна. Експортът от всички тези страни с изключение на този от Китай намалява с между 2.5% до 25.3%. Най-голям е спадът на експорта от Украйна. Стойността на внесените китайски е нараснала с 35.3%.
От друга страна доверието на потребителите расте. На фона на положителните данни за външната търговия на България за първото тримесечие на годината НСИ отчете и покачване в доверието на потребителите през април в сравнение с януари 2015 г. Мнението на хората за развитието на икономиката и за собственото им състояние е по-малко песимистично и това е довело до увеличаване на индекса на потребителското доверие с 2.6 пункта. По-големи оптимисти са жителите на селата в сравнение с хората от градовете.
Умерени са мненията за безработицата на страните през следващата година. През април по-голямата част от потребителите оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял намалява в сравнение с предходния анализ. В същото време хората имат по-оптимистични нагласи да харчат пари за подобрения на дома.