Изследване разкри, че банкерите са склонни към непочтеност

Предлага се за тяхната професия да се измисли своята \"Хипократова клетва\"

Професионално изкривените

Изследване разкри, че банкерите са склонни към непочтеност
332 ~ 2 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg
След разразилите се през последното десетилетие банкови скандали, се появиха критични мнения, според които този бранш култивира непочтеност, пише водещият американски всекидневник The New York Times (NYT).

Трима икономисти от Университета в Цюрих стигнаха до извода, че собственици и служители на финансови институции са "също толкова почтени, колкото всички останали хора, докато не им се напомни, че са банкери".

128 служители на голяма международна банка са били разделени на две групи. Участниците от едната група са отговаряли на въпроси за професията им като „Какво работите?“, а от другата на общи въпроси като „Колко често гледате телевизия?“. Всеки служител е трябвало да хвърли десет пъти монета и да каже колко пъти се е паднало „ези“ и колко пъти „тура“. Правилата на експеримента обаче са предвиждали изгода за тези, които излъжат. Участниците са получавали по 20 долара за „ези“, например, стига процентът на печелившите хвърляния да е по-голям от този на друг произволно избран участник.

Служителите, които не са били питани за професията им, са показали повече почтеност, казвайки, че са спечелили при хвърлянето на монетата в 51.6% от случаите. Служителите от другата група са обявили печелившо хвърляне в 58.2% от случаите. Изследователите са изчислили, че 26% от банкерите във втората група са лъгали, а от първата почти никой. За да потвърдят откритието си, учените са провели опит и с хора от други професии и те не проявили непочтеност след задаване на въпроси за професията им.

"Резултатите предполагат, че банкерите се държат непочтено, само когато чувстват, че това се очаква от тях", казва Алън Кон от Университета на Чикаго. Според него банките трябва да заимстват от медицината и да изготвят собствена версия на Хипократова клетва. „Изключително важно е служителите да знаят какво точно е желаното и нежеланото поведение“, казва Кон. „Бихме могли да използваме професионална клетва, за да активираме тези норми“, обобщава той пред NYT.

Изберете компанията, осигуряваща най-добър "Старт в кариерата"

Подкрепи Economic.bg