Ядрени контейнеровози могат да декарбонизират морския транспорт
Наблюдава се промяна в отношението на компаниите към ядреното гориво в търговското корабоплаване
Ядреното гориво става все по-атрактивна алтернатива за търговските кораби, които се опитват да се декарбонизират в рамките на зеления преход. Технологията вече се използва при някои подводници и ледоразбивачи, но търговските флоти до скоро гледаха на нея скептично, тъй като тя крие нови рискове за пристанищата и моряците.
Наблюдава се промяна в отношението към ядреното гориво в търговското корабоплаване, показва и проучване на Международната камара по корабоплаване (ICS). Някои от запитаните дори смятат, че новото гориво може да влезе в широка употреба до края на десетилетието, пише специализираният сайта ESGnews.bg.
Търговските кораби отговорят за 3% от глобалните въглеродни емисии, а всяка изминала година натискът за въвеждане на ефективни мерки за постигане на нетни нулеви емисии расте. Операторите на контейнеровози и други търговски кораби трябва да намерят решение на проблема с емисиите и много компании експериментират с иновативни решения, като соларни панели, амоняк, метанол и вятър.
Идеята за ядрени кораби
Когато става въпрос за ядрени реактори на борда на кораби, говорим за много по-малки машини в сравнение с тези на сушата. Те консумират много по-малко гориво и не са много мощни. Също така, могат да влязат в масово производство.
Според говорител на италианската корабостроителница Fincantieri четвъртото поколение атомни реактори е пътят, по-който секторът може да достигне до ядрени търговски кораби. Те посочиха, че има няколко производителя, които работят по прототипи на технологията, като очакванията са иновациите да се докажат като далновидни за по-малко от десет години.
Според италианската компания за сертифициране на кораби RINA ядрени кораби са възможни. Директорът на компанията Уго Салерно обясни, че корабите, които пренасят контейнери, са много добър кандидат за подобна иновация.
Анализ на риска
Едни от сериозните рискове за ядрените кораби са как един реактор може да се събере на борда на кораб и как да се избегне риск от прекомерно излагане на радиация. Други рискове включват евентуални мерки за кораба, когато е в движение, собствеността на корабите и т.н.
Една от компаниите, която предлага такива решения, се нарича CORE POWER. Техният прототип работи с разтопена сол и използва течно ядрено гориво. Такива реактори използват ядреното гориво и охладителите, които се смесват в течност (в този случай разтопената сол) при високи температури.
Най-честата причина за аварии в ядрените реактори включва загубата на охлаждаща течност, която ги кара да прегорят. Когато се използва течно гориво, смесено с охладителя, този риск се неутрализира.