Как моделът на 5-минутния град променя градоустройствените планове
И ако в България тази концепция все още е само идея, то примерите от чужбина доказват ползите от тази концепция
Концепцията за строителството на т.нар. „5-минутен град“ се превръща в цел на строители и проектанти в световен мащаб. В България тенденцията също успява да си проправи път и все по-често строители и инвеститори говорят за такъв тип строителство. Проблемът на наша територия е, че свободните парцели за реализирането на такъв тип проекти са доста малко.
Въпреки това опити за създаване на подобни проекти не липсват. Идеята на тези проекти е да се обособи район или изцяло нов квартал на територията на големия град, който да осигурява всичко необходимо на живущите там. Като сред положителните страни, които експертите изтъкват, е и намаляване на трафика и атмосферното замърсяване.
И ако в България тази концепция все още е само идея и сме свидетели на плахи опити за създаването на нещо подобно, то примерите от чужбина са доста красноречиви, че идеята за петминутния град може напълно да промени градоустройствените планове.
Новият квартал на Копенхаген – Nordhavn
Въпреки че изглежда като всеки модерен квартал, това е първият петминутен град в света“, обясни Бенте Хофман от компанията за потапящи културни обиколки Slow Tours. Когато проектът бъде завършен, всичко, от което се нуждаете, ще бъде на 400 метра пеша“, пише BBC.
Пътуването до работното място е едно от най-големите предизвикателства на съвременния живот, тъй като добавя толкова много време към ежедневието. Nordhavn (официално район на Копенхаген, но описван като град поради своя мащаб и обхват) е проектиран да направи всичко – от училища и зони за игра до бизнеси и места за отдих – достъпно в рамките на пет минути.
Той създава план за свят, в който жителите могат да се вместят в сутрешна тренировка, преди да се разходят до офиса, да обядват в сладко кафене, да поплуват набързо на пристанището и все пак да се приберат навреме, за да заведат децата си на детската площадка – преди да се насладите на уютна вечеря на свещи у дома.
Ние създаваме квартал, който отговаря на ежедневните нужди и специални поводи“, обясни Питър Бур Андерсен, архитект от BRIQ Studios, който изигра решаваща роля в зонирането на Nordhavn.
Понастоящем Копенхаген е Световната столица на архитектурата на ЮНЕСКО (до 2026 г.) и иновативни решения за интелигентен начин на живот се развиват в датската столица: от Paper Island, предназначен да се фокусира върху обществени пространства и жилища за всички групи с доходи; до Carlsberg City District, който е изграден върху четири стълба на производството на бира: наука, иновации, изкуство и култура.
Петминутната градска концепция на Nordhavn обаче е уникална. Въпреки че има няколко 10-минутни града, които се развиват по света, включително един в Сеул, Южна Корея, единствената по рода си концепция на Nordhavn е най-амбициозният проект за градско развитие в Скандинавския полуостров. Това е и единственият нов градски район в света, който получава златен сертификат за устойчивост от Германския съвет за устойчиво строителство.
Екологично въздействие
В Nordhavn устойчивостта е нещо повече от намаляване на потреблението на енергия. Всяка построена сграда трябва да отчита своето социално, икономическо и екологично въздействие. Например Big Bio Cinema – най-новият театър в града – е изграден от рециклируеми материали като алуминий, в случай че някога се наложи сградата да бъде съборена.
И според Андерсън социалното и икономическо включване е в основата на цялото планиране. „Важно е да се върне това, което е работило добре в историята“, каза той. „Преди имахме месар, занаятчия, пекар и магазин за сирене – това разнообразие в ежедневните срещи. Бъдещият град трябва да съчетава места за отдих, култура и търговия, всички лесно достъпни в квартала.“
Но до скоро никой не би си помислил да живее в този някога индустриален район. В продължение на векове Nordhavn е бил пристанище, пълно с товарни кораби и метални контейнери. Сградите, които съществуваха, бяха складове и промишлени корабни структури.
След което през 2008 г. Се проведе конкурс за създаване на устойчив квартал на бъдещето, Победители в него бяха четири архитектурни фирми - COBE Architects, Sleth, Rambøll и Polyform.
Те създадоха градска зона на „мека мобилност“, където е по-лесно да се върви, да се кара велосипед или да се използва обществен транспорт, отколкото да се шофира. И постави идеята за хибридни пространства – нещо, което „избягва създаването на безжизнени пространства и насърчава общността сред жителите, служителите и посетителите“, според Андерсен – в основата си.
Например, в Nordhavn, многоетажен паркинг може да има фитнес зала на покрива си; жилищна сграда може да включва обществен ресторант; и хотел може да помещава концептуален магазин.
Въпреки че целият проект Nordhavn няма да бъде завършен до 2060 г., той се разработва на островчета (малки острови), като ключови зони като Nordø и Århusgadekvarteret вече са завършени и пълни с живот, преливащи от местни жители и туристи. Разширение на метрото до Nordhavn и Orientkaj отвори врати през 2020 г., осигурявайки лесен достъп от центъра на града.