Какви ще са икономическите последици за Катар от дипломатическата криза
След като няколко държави скъсаха отношения с емирството заради връзките му с терористични организации

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Шест държави - Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Йемен, Либия, Бахрейн и Египет, скъсаха дипломатическите си връзки с Катар. Какво означава това за икономиката на Катар и хората, които живеят и правят бизнес там?
Емирството е с население от около 2.7 млн. души и се намира на североизточното крайбрежие на Арабския полуостров. То е известно благодарение на националната си авиокомпания Qatar Airways, международната телевизионна компания Al Jazeera и донякъде със спорта, особено след спечелването на домакинството на Световната купа по футбол през 2022 г., както и приключилия вече договор за спонсорство между Qatar Airways и футболния клуб Барселона.
Но през последните години столицата Доха успя да привлече многонационални компании да открият свои офиси там. Така че тези събития в дипломацията ще доведат до много неизяснени последствия.
Полети
Националните авиопревозвачи на ОАЕ Emirates и Etihad Airways прекратяват всички полети от и до Катар от вторник сутринта. Бюджетният превозвач FlyDubai също отменя маршрута си, а други авиокомпании, включително Gulf Air и Egyptair се очаква да последват примера.
Саудитска Арабия, ОАЕ, Бахрейн и Египет обявиха, че ще затворят своето въздушно пространство за Qatar Airways. От това следва, че авиопревозвачът, който лети под флага на Катар, ще бъде най-големия губещ. Редовните полети до места като Дубай, Абу Даби, Рияд и Кайро ще спрат, а това са около дузина полета на ден.
Qatar Airways обяви, че отменя полетите си за Саудитска Арабия. Но забраняването на големите части от въздушното пространство в региона също би предизвикало сериозен проблем, принуждавайки авиокомпаниите да променят маршрутите на полетите си, което неизбежно ще добави допълнително време на самолетите във въздуха. Последствието ще бъде увеличение на цените на билети.
През годините растежът на Qatar Airways се осъществяваше чрез позиционирането й като авиокомпания, свързваща Азия и Европа през Доха. "Ако едно пътуване до Европа, което сега отнема около шест часа, стане с продължителност осем или девет часа, защото е трябвало да промени маршрута си, това го прави далеч по-малко привлекателно и скъпо, а пътниците ще започнат да търсят други полети ", смята директорът на консултантската фирма Cornerstone Global Гханем Нусейбе, цитиран от BBC.
Храна
Пустинните държави трудно отглеждат храната си. Продоволствената сигурност е особен проблем за Катар, като се има предвид, че начинът на внос е чрез единствената граница със Саудитска Арабия.
Всеки ден стотици камиони пресичат границата и храните са една от основните доставки. Около 40% от храната на Катар идва през този маршрут. Саудитска Арабия заяви, че ще затвори тази граница, а когато камионите спрат, Катар ще разчита само на въздушни и морски доставки. "Това веднага ще доведе до инфлация и ще засегне пряко катарците", казва Нусейбе и допълва, че ако нещата започнат да струват значително повече, хората в Катар ще започнат да налагат по-голям политически натиск върху управляващото семейство, за да се промени лидерството или поне посоката на водената политика.
Много от по-бедните катарци правят ежедневни или седмични пътувания извън страната си, за да пазаруват, защото е по-евтино. Затворената граница означава, че това вече няма да е възможно.
Строителство
Ново пристанище, метро и осем стадиона за Световната купа през 2022 г. са само някои от най-големите строителни проекти в Катар в момента.
Ключови материали, включително бетон и стомана, идват с кораби, но също така и по сушата от съседна Саудитска Арабия. Затварянето на тази граница би могло, както и при храните, да повиши цените и да доведе до закъснения. Материалният недостиг вече е заплаха, която застрашава строителната индустрия в Катар.
Движение на хора, търговия и бизнес
Гражданите на Саудитска арабия, ОАЕ и Бахрейн вече имат забрана да пътуват до Катар, да живеят или преминават през страната, както и срок от 14 дни да я напуснат. Междувременно катарците имат същото време, за да напуснат посочените държави.
Но по-съществено би било, ако Египет също въведе подобна забрана. Около 180 хил. египтяни живеят в Катар, като много от тях работят като медицински персонал, адвокати и строители, сочи скорошен доклад по темата. Загубата на работна сила би създала проблем за местните, но и за международните фирми, работещи в държавата. Много компании в Персийския залив имат присъствие в Катар, включително в търговията на дребно. Те вероятно ще затворят поне временно, казва пред BBC Нусейбе.