Какво да очакваме от 10-милионната рекламна кампания за еврото?
Трите големи телевизии получават 3.4 млн. лв. за излъчването на клипове, a за рекламни материали в метрото – други 2 млн. лв.

© ECONOMIC.BG / Evroto
Вероятно всеки в София вече е виждал големите рекламни постери в метрото за въвеждането на еврото в България от 1 януари, а ако ли не – то със сигурност е слушал за това по радиото. Правителството обеща ударна кампания и договорите за нея вече са подписани. В следващата година очакваме масирано излъчване по телевизиите, много събития, информационни материали и дори шоу с дронове.
Близо 5 млн. лв. за метрото и телевизиите
В метрото рекламата ще бъде реализирана от три компании. „Метрореклама“ е получила договор за 782 427 лв. за реклама в 10 станции от Първи метродиаметър и във вагоните на депата „Обеля“ и „Земляне“. „Инстор Медия“ ще покрива 10 станции от Първи и 12 станции от Трети метродиаметър срещу 572 634 лв., а „Моушън Артс“ ще управлява рекламата в 12 станции от Втори метродиаметър с договор на стойност 473 867 лв. Кампанията в метрото е планирана от юли 2025 до юли 2026 г. и надхвърля общо 1.8 млн. лв.
Телевизиите получават най-големите бюджети. „Нова Броудкастинг Груп“ ще излъчва до 30-секундни клипове по Нова телевизия, Диема Фемили, Кино Нова и Нова Нюз. Договорът е за 1.2 млн. лв., като е предвидено минимум 694 излъчвания – 282 платени и 412 бонусни. Договорът с bTV Медиа Груп е по-малък, като телевизията ще получи 1.16 млн. лв. за минимум 1092 излъчвания, от които 660 платени и 432 бонусни. Българската национална телевизия също е част от кампанията с договор на стойност 1 млн. лв., като се ангажира с минимум 1541 излъчвания на клипове. Българското национално радио ще излъчва информационни спотове в националните и регионалните си програми срещу 299 999 лв.
За изпълнението на самите клипове участват няколко компании в обособена поръчка за създаване на аудио-визуални материали – „Ай Ти Прогрес“ ЕООД, „Ай Ти Хенд Плейд“ и „Хенд Плейд“ ООД. Тяхната задача е да изработят информационните клипове, които след това ще бъдат излъчвани по телевизията и радиото. Договорът е на стойност 450 000 лв. и е с хоризонт до 2028 г. Клиповете трябва да бъдат идейно и стилистично обвързани, консистентни в посланията и достатъчно атрактивни, за да задържат вниманието на аудиторията.
Основната им цел е да разяснят на достъпен език целия процес по въвеждане на еврото – от практическите въпроси около двойното обозначаване на цените и обмена на пари, до по-общата перспектива за ползите за бизнеса и икономиката. Министерството на финансите изрично посочва, че ефективната комуникация е важна предпоставка за плавна замяна на лева с еврото и за избягване на излишно напрежение. Кампанията трябва да противодейства и на всякакви форми на дезинформация, които могат да предизвикат притеснения у гражданите.
Към телевизионните и радиокампании се прибавя и производството на материали. „Ди Ем Ай Дивелопмънт“ е сключила договор за 800 000 лв. за изработване и доставка на печатни информационни материали, а „Издателска къща Св. Георги Победоносец“ ЕООД ще осигури сувенирни продукти за 300 000 лв.
Общо вложените средства за реклама, клипове и информационни материали надхвърлят 4.4 млн. лв. Министерството на финансите подчертава, че ефективната комуникация е от съществено значение, за да се противодейства на дезинформацията и да се гарантира плавна смяна на лева с еврото.
Събития с дроншоу
Паралелно с рекламата са предвидени и мащабни събития за въвеждането на еврото в страна ни. Софийската „Компания за международни конгреси“ е получила договор за 1.46 млн. лв. за организация на конференции, информационни дни и специални прояви.
Програмата включва четири национални конференции, шест големи информационни събития, както и работни срещи с представители на бизнеса и гражданите във всяка административна област. Ще бъдат организирани и 64 информационни дни в общини в цялата страна. В кампанията са включени и атрактивни визуални прояви – до 28 дрон шоута с продължителност до 3 минути, както и 3D mapping светлинни спектакли, които ще разказват историята от присъединяването на България към ЕС до въвеждането на еврото.
Целта на тези събития е да подпомогнат информираността на широката общественост, като комбинират образователна функция с ефектни визуални послания. Министерството на финансите подчертава, че е важно да се използват съвременни комуникационни похвати, за да се достигне до максимално широка аудитория и да се гарантира обществена подкрепа за процеса.