Какво купуват най-много българите онлайн?

Пазаруването в мрежата е редовен навик за почти половината активни българи в интернет

Какво купуват най-много българите онлайн?

Снимка: Unsplash

Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

Онлайн пазаруването става все по-популярно сред активните в интернет българи – независимо какви са продуктите, които купуват. Само 7% от потребителите споделят, че никога не пазаруват онлайн, сочат данните на изследователска агенция Nielsen Admosphere Bulgaria.

Според тях почти половината от респондентите пазаруват през интернет поне веднъж месечно. Особено във времената на COVID-19 електронното пазаруване може да бъде удобен начин да се спазва социална дистанция и да се пазарува безопасно, посочват в доклада си от агенцията. Въпреки това само 17% от пазаруващите в интернет казват, че сега пазаруват онлайн повече, отколкото преди пандемията.

Проучването на Nielsen е проведено заедно с Български национален панел на база 500 души на възраст 15+ години.

Почти половината интернет потребители в България пазаруват онлайн поне веднъж месечно. Други 22% пазаруват в интернет около веднъж на всеки три месеца. Приблизително една четвърт от хората купуват през интернет по-рядко и едва 7% - никога. Няма значими различия в честотата на онлайн пазаруването при мъжете и при жените. При възрастовата група 45-54 годишни има по-силна тенденция да се пазарува по-често онлайн.

Тази година е особено интересно да се разгледа как навиците на хората, за електронно пазаруване са се променили по време на пандемия. Един от резултатите в проучването е, че близо една трета от респондентите в интернет са променили навиците си за онлайн пазаруване по време на пандемията. По-конкретно - 17% казват, че пазаруват електронно повече от преди пандемията, но от друга страна 14% твърдят, че пазаруват по-малко. Жените са по-склонни да пазаруват онлайн в сравнение с мъжете (21% срещу 13%). За 69% от анкетираните, които обикновено пазаруват онлайн поне от време на време, пандемията не е променила нищо - те пазаруват приблизително по същия начин, както преди пандемията.

 

Проучването е разгадало и какво има в пазарската кошница на потребителите: дрехи и аксесоари (48%), малки електроуреди (37%), обувки (36%), книги (29%) и електронни устройства като лаптопи, телевизори, смартфони и др. (27%).

Когато става въпрос за купуваните продукти, се наблюдава разминаване в различните социално-демографски групи. Например, жените пазаруват много повече  дрехи и аксесоари, но също и детски играчки, обувки и козметика. Мъжете са по-склонни да купуват електронни устройства като лаптопи, смартфони и др., както и малки електроуреди, авточасти или продукти за спорт и отдих.

Що се отнася до избора на начин за плащане на онлайн поръчки, мнозинството анкетирани предпочитат да плащат лично при доставка 79%, а 14% плащат с кредитна или дебитна карта. А само 3% правят банков превод и същият процент използват услугата PayPal за заплащане.

В проучването респондентите бяха попитани и за някои специфични стратегии за онлайн пазаруване. Резултатите показват например, че 47% от анкетираните, които купуват в интернет, предпочитат да пазаруват без регистрация, когато това е възможно. 40% използват само проверени или надеждни електронни магазини, като това е особено важно за мъжете.

Коментари: 0