Китай отказа да определи годишна цел за ръст на икономиката
Страната предвижда допълнителни фискални и парични стимули

© ECONOMIC.BG / БТА
Премиерът Ли Къцян (правият) и президентът Си Дзинпин в Националното събрание
~ 3 мин.
Китай се отказа да определя годишна цел за растеж и обеща повече правителствени разходи, тъй като пандемията COVID-19 затруднява втората по големина икономика в света, задавайки мрачен тон на тазгодишното заседание на парламента в Пекин.
Представянето на доклада за работата на премиера Ли Къцян бележи първия път, когато Китай не си поставя цел за брутния вътрешен продукт (БВП), откакто правителството започна да публикува подобни цели през 1990 г., съобщава Ройтерс.
Икономиката се сви с 6,8% през първото тримесечие спрямо година по-рано - първото свиване от десетилетия, тъй като огнището на новия коронавирус, започнало в централния китайски град Ухан, парализира производството и удари разходите.
„Не сме си поставили конкретна цел за икономически растеж за годината, най-вече защото световната епидемична ситуация и икономическата и търговската ситуация са много несигурни и развитието на Китай е изправено пред някои непредвидими фактори“, каза Ли в началото на заседанието на парламента.
Вътрешното потребление, инвестициите и износът намаляват, а натискът върху заетостта нараства значително, докато финансовите рискове нарастват, предупреди той.
Преди Националния конгрес - седмичното заседание на парламента, водещите китайски лидери обещаха да засилят стимулите за укрепване на разрушената от вируси икономика на фона на нарастващите притеснения, че загубата на работни места може да застраши социалната стабилност.
Китай е насочен към бюджетен дефицит за 2020 г. от най-малко 3,6% от БВП, повишение спрямо 2,8% от миналата година, и определи квотата за емитиране на специални облигации на местната власт на 3,75 трилиона юана (527 милиарда долара), спрямо 2,15 трилиона юана, според доклада на Ли.
Китай също ще емитира 1 трилион юана в специални съкровищни облигации за първи път тази година.
Докладът на Ли не предлага „нещо прекалено необичайно“, казва Ни Вен, икономист от базирания в Шанхай Hwabao Trust, „засилвайки мненията, че Китай няма да прибягва до масови стимули, на които залагат някои пазарни играчи“.
Ние очаква ръстът на БВП да се забави рязко тази година до около 2%,или 3%, спрямо миналогодишните 6,1%.
Луи Куийс от Oxford Economics в Хонконг заяви, че Пекин се тревожи за прекомерен дълг и финансова нестабилност, но че „значителната обща цел на фискалния дефицит на Ли показва значителна подкрепа на политиката за вътрешното възстановяване, което очакваме да продължи въпреки предизвикателния външен фон“.
Облигациите на местните власти могат да се използват главно за финансиране на инфраструктурни проекти, докато специални съкровищни облигации могат да се използват за подкрепа на фирми и региони, засегнати от огнището.
Китай е определил квота от 2,29 трилиона юана в специалните облигации на местната власт през 2020 г. Местните власти също са издали 1,2 трилиона юана в специални облигации през първите четири месеца, според финансовото министерство.
Китай ще преведе 2 трилиона юана средства, събрани от по-големия бюджетен дефицит до 2020 г. и специални антикоронавирусни съкровищни облигации на местните власти, заяви Ли.
Допълнителни фискални и парични стимули
Представянето на доклада за работата на премиера Ли Къцян бележи първия път, когато Китай не си поставя цел за брутния вътрешен продукт (БВП), откакто правителството започна да публикува подобни цели през 1990 г., съобщава Ройтерс.
Икономиката се сви с 6,8% през първото тримесечие спрямо година по-рано - първото свиване от десетилетия, тъй като огнището на новия коронавирус, започнало в централния китайски град Ухан, парализира производството и удари разходите.
„Не сме си поставили конкретна цел за икономически растеж за годината, най-вече защото световната епидемична ситуация и икономическата и търговската ситуация са много несигурни и развитието на Китай е изправено пред някои непредвидими фактори“, каза Ли в началото на заседанието на парламента.
Вътрешното потребление, инвестициите и износът намаляват, а натискът върху заетостта нараства значително, докато финансовите рискове нарастват, предупреди той.
Преди Националния конгрес - седмичното заседание на парламента, водещите китайски лидери обещаха да засилят стимулите за укрепване на разрушената от вируси икономика на фона на нарастващите притеснения, че загубата на работни места може да застраши социалната стабилност.
Китай е насочен към бюджетен дефицит за 2020 г. от най-малко 3,6% от БВП, повишение спрямо 2,8% от миналата година, и определи квотата за емитиране на специални облигации на местната власт на 3,75 трилиона юана (527 милиарда долара), спрямо 2,15 трилиона юана, според доклада на Ли.
Китай също ще емитира 1 трилион юана в специални съкровищни облигации за първи път тази година.
Докладът на Ли не предлага „нещо прекалено необичайно“, казва Ни Вен, икономист от базирания в Шанхай Hwabao Trust, „засилвайки мненията, че Китай няма да прибягва до масови стимули, на които залагат някои пазарни играчи“.
Ние очаква ръстът на БВП да се забави рязко тази година до около 2%,или 3%, спрямо миналогодишните 6,1%.
Луи Куийс от Oxford Economics в Хонконг заяви, че Пекин се тревожи за прекомерен дълг и финансова нестабилност, но че „значителната обща цел на фискалния дефицит на Ли показва значителна подкрепа на политиката за вътрешното възстановяване, което очакваме да продължи въпреки предизвикателния външен фон“.
Облигациите на местните власти могат да се използват главно за финансиране на инфраструктурни проекти, докато специални съкровищни облигации могат да се използват за подкрепа на фирми и региони, засегнати от огнището.
Китай е определил квота от 2,29 трилиона юана в специалните облигации на местната власт през 2020 г. Местните власти също са издали 1,2 трилиона юана в специални облигации през първите четири месеца, според финансовото министерство.
Китай ще преведе 2 трилиона юана средства, събрани от по-големия бюджетен дефицит до 2020 г. и специални антикоронавирусни съкровищни облигации на местните власти, заяви Ли.
Допълнителни фискални и парични стимули
Фискалната политика ще бъде по-проактивна, а паричната политика по-гъвкава, каза Ли в своя доклад, като добави, че растежът на М2 - т.нар. "широки пари" - и общото социално финансиране ще бъде значително по-голямо през тази година.
Тежестта от данъци и такси, наложена от компаниите, ще бъде намалена с 2,5 трилиона юана тази година, обяви още премиерът.
Тежестта от данъци и такси, наложена от компаниите, ще бъде намалена с 2,5 трилиона юана тази година, обяви още премиерът.
Малките и средни компании могат да забавят плащането на заеми и лихви с още девет месеца, до март 2021 г., а кредитирането на МСП от големите търговски банки трябва да нарасне с повече от 40%, каза Ли.
Ли каза, че Китайската народна банка ще държи основната лихва по кредитите по-ниска.
Ли каза, че Китайската народна банка ще държи основната лихва по кредитите по-ниска.
Централната банка намали основния лихвен процент по кредитите с 46 базисни пункта от август 2019 г., когато замени предишния референтен лихвен процент. Едногодишната норма на лихвата вече е 3,85%. Банката също намали коефициента на задължителни резерви 10 пъти от началото на 2018 г., включително три съкращения през тази година.