„Китайският Google” загуби $60 млрд. от стойността си
От началото на годината досега акциите са се обезценили с 40%, а според анализатори „болките“ тепърва предстоят

© ECONOMIC.BG / Baidu.com
~ 2 мин.
Интернет търсачката Baidu, алтернативата на Google в Китай, се сблъсква с все по-голяма конкуренция от страна на по-нови компании, което е сринало пазарната ѝ капитализация с 60 млрд. долара от пазарния пик през 2018 г.
Baidu, Alibaba и Tencent са трите най-големи китайски интернет компании. Търсачката обаче е изправена пред все по-по-труден рекламен пазар и изостава от другите двама съперници, пише CNBC.
Често наричаната „Китайски Google“ компания отчете 40% спад на акциите от началото на тази година. За разлика от нея, гейминг гигантът Tencent има ръст от 6%, а при електронния търговец Alibaba скокът е с повече от 27%.
В своя пазарен пик в средата на май 2018 г. Baidu струваше около 99 млрд. долара, при цена на акция от 284 долара за брой. Запасите на търсещия гигант паднаха до 96,7 долара на акция, като пазарната му капачка се понижи до 33,8 милиарда долара. Сравнително, Tencent и Alibaba са на стойност над 400 милиарда долара.Очаква се днес Baidu да публикува финансовия си отчет за второто тримесечие, а анализаторите предричат още болка за китайската компания.
Wall Street прогнозира приходи от 25.76 млрд. юана (3.66 млрд. долара), според изчисленията на Refinitiv. Ако тази сума бъде потвърдена, това ще представлява близо 0.8% пад на годишна база. Печалба на акция се очаква да бъде 2.91 юана, или пад от 83% на годишна база.
Дълго време Baidu доминираше на пазара за търсене в Китай заради липсата на голяма конкуренция. Google напусна пазара през 2010 г.
Но Baidu реагира бавно на растежа на мобилните търсения и се сблъсква с нарастваща конкуренция от страна на нови участници на пазара, като например ByteDance, собственикът на набиращата популярност социална мрежа TikTok. В резултат на това рекламодателите са прехвърлили бюджетите си към други платформи.
„Това е структурна промяна, която е неблагоприятна за основния бизнес за търсене на Baidu“, каза Ксеру Джан, старши анализатор в 86Research, пред CNBC.
В Китай има тенденция за използване на така наречените „супер приложения“. Това са продукти като WeChat на Tencent или Alipay на Ant Financial, където потребителят може да прави различни неща, вариращи от плащания до поръчка на храна в рамките на едно приложение.
Baidu инвестира много в собственото си мобилно предложение. Потребителите могат да го използват за търсене в интернет и за гледане на видеоклипове, както и за редица други дейности. Компанията обяви миналата седмица, че броят на ежедневно активните потребители на приложението е надхвърлил 200 милиона.