Класически или електрически автомобил: Специалисти изчисляват кое е по-изгодно
Стойностите варират значително в зависимост от автомобила или нивото на отстъпките, предоставени за отделните модели

Снимка: Deposit Photos
Електрическите автомобили често са по-скъпи от класическите двигатели с вътрешно горене по отношение на общите разходи, но не винаги. До това заключение стига Германският съюз на автомобилистите (ADAC) в свой анализ. Той показва, че притежанието на някои електрически автомобили, най-вече от средния клас, е по-изгодно, отколкото от коли с двигатели с вътрешно горене. Електрическите превозни средства в класовете микро- и малки автомобили обаче често не са конкурентни.
Конкретно при по-малките автомобили разликата в изкупната цена е "крещяща", обясниха от Съюза. Моделът VW eUp! в момента струва около 29 995 евро, което е повече от горивния вариант. електрическите модификации на Opel Corsa и Fiat 500 са почти два пъти по-скъпи от съответните двигатели с вътрешно горене.
Общите разходи, включително субсидии, цени на електроенергия или гориво, амортизация и разходи за поддръжка са ясно в полза на двигателя с вътрешно горене за тези модели, подчертава ADAC. По-специално, загубата на стойност е по-висока за електрическите варианти. Дори при цена на дизела от 2 евро за литър и евтина цена на електроенергията под 40 цента за киловатчас, двигателите с вътрешно горене са значително по-евтини в дългосрочен план.
ADAC обаче вижда разходни предимства за електрическите автомобили пред двигателите с вътрешно горене при средния клас. Изчисленията са базирани на пълните разходи за моделите превозни средства, налични в момента на германския пазар. В допълнение към разходите за гориво или електричество и загубата на стойност на превозното средство, са включени и елементи като разходи за поддръжка, данък и застраховка.
Като цяло при оценените превозни средства от среден клас, електрическото превозно средство все още е минимално по-евтино при предполагаем годишен пробег от 15 000 километра и период на задържане от пет години за превозното средство. Оценката взима предвид висока цена на електроенергията – 80 цента за киловатчас и сравнително ниска цена на горивото от 1.50 евро за литър дизел.
Но в по-високите класове превозни средства преминаването към електромобил определено може да си струва“, обясниха автомобилните експерти.
E-Golf ID.3 Pro, например, има малко по-ниски пълни разходи при изчислението на ADAC, отколкото неговия бензинов аналог. Това е по-ясно в случай на автомобили от среден клас, като Tesla Model 3 или Toyota bZ4X. При тях средният електромобил все още има предимства в разходите, дори при цена на електроенергията до 80 цента и цена на бензина от 1.50 евро.
В горния среден клас, например Mercedes EQE или Tesla Model S, предимството на е-автомобилите в сравнение с бензиновите двигатели се стопява.
В сравнение с дизела обаче средностатистически електрически автомобил от този клас никога не печели“, обясниха от ADAC.
Въпреки това, според ADAC, стойностите могат да варират значително в зависимост от автомобила или, например, нивото на отстъпките, предоставени за отделните модели.