След 84 години прекъсване София и Скопие ще строят жп тунела „Деве Баир“
Транспортните министри на България и Северна Македония подписаха ключово споразумение за изграждане на последния участък от жп линията
© ECONOMIC.BG / МТС
След 84 години в забвение жп връзката София – Скопие е напът да възкръсне. Ключова стъпка към възстановяване на процеса по изграждането ѝ бе направена с подписването на споразумението за строителство на трансграничния тунел „Деве баир“.
То бе подписано от транспортните министри на България и Северна Македония в Гюешево, а на церемонията присъстваха и посланиците на държави от ЕС и НАТО, които пътуваха до Гюешево с влака „Корона експрес“.
Българският транспортен министър Гроздан Караджов подчерта, че днешният ден „връща към живот повече от вековна идея – железопътната връзка между София и Скопие“, чиито първи проекти датират още от 1897 г. Той припомни, че през 1942 г. линията достига до Гюешево, но остава прекъсната заради войните и политическите разделения.
Линията е част от транспортния коридор номер 8. Тя е с дължина 1350 км, от които 747 км са на българска територия. В България остава да бъде построен само последният 2.4-километров граничен участък между Гюешево и Деве баир.
България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции. И го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО“, заяви Караджов, цитиран от пресцентъра на ресорното ведомство.
Той напомни, че железницата е част от транспортната сигурност на Югоизточна Европа и от свързаността на Алианса по югоизточния му фланг. Подчерта и необходимостта двете държави да работят с уважение и взаимно доверие.
Припомняме, че до споразумението се стигна след дълъг процес на координация. Одобрението на финалния текст от българския кабинет през октомври проправи пътя за подписването.
Железопътната връзка е част от изключително важния Коридор 8, свързващ Адриатическо (Дуръс) с Черно море (Бургас/Варна) и е стратегически елемент от европейския транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“.
Българската страна вече обяви две ключови обществени поръчки на обща стойност над 576 млн. лв., които трябва да приключат до 2029 г. Северна Македония също демонстрира ангажимент, като през август 2025 г. прие грант от 3.7 млн. евро от ЕИБ за подготовка на тръжната процедура за своя участък – от Крива Паланка до тунела.