София и Скопие финализираха споразумението за жп тунела „Деве баир“
Смесен комитет ще ръководи изграждането и експлоатацията, всяка страна ще поддържа своя участък

© ECONOMIC.BG / ChatGPT/ Dall-e
Изображението е илюстративно и е създадено с изкуствен интелект
Кабинетът одобри измененията по споразумението за трансграничния железопътен тунел „Деве баир“. От месеци България очакваше становище по подаденото проектоспоразумение от страна на Северна Македония, за да може да бъде задвижен проектът. Корекциите, одобрени на заседанието на Министерски съвет в петък, са приети след кореспонденция със Скопие и получени бележки.
Този финализиран документ проправя пътя за подписването на окончателното споразумение за подготовка, изграждане и експлоатация на трансграничния тунел. Според решението на кабинета това се очаква да се случи до края на годината.
Какво включват финалните промени?
Въпреки че България предложи проекта още през януари 2025 г., получава едва сега бележки от Скопие, които София прие. Ключовите уточнения в окончателния текст са:
- Споразумението ще бъде подписано и на английски език, за да може да бъде изпратено до Европейската комисия и европейските финансови институции за осигуряване на средства;
- Уточнена е проектната дължина на тунела и нейното разпределение между двете държави. По-важното е, че всяка от страните ще носи отговорност за поддръжката на своята част от съоръжението след въвеждането му в експлоатация;
- Ще бъде създаден Смесен координационен комитет, който да ръководи съвместните дейности по изграждането и експлоатацията на тунела.
Този трансграничен проект е ключов за завършването на железопътния коридор София – Скопие – Дуръс – Бари, който е част от стратегическия европейски транспортен коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“.
България и Северна Македония с ключови търгове
Подписването на споразумението, което се очаква, идва на фона на активни действия от двете страни, които дадоха началото на най-важните процедури на двете територии. Българската страна още през юли обяви две ключови обществени поръчки на обща стойност над 576 млн. лв., които трябва да приключат до 2029 г.
Северна Македония също демонстрира ангажимент, като през август 2025 г. прие решение за използване на 3.7 млн. евро грант от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за наемане на консултант и подготовка на тръжна процедура за изграждане на техния участък – от Крива Паланка до тунела.
Една сага на 84 години
Сагата около трансграничната връзка датира от близо девет десетилетия. Строителството на тунела „Деве баир“ (с обща дължина 2368 м, от които 1194 м на българска територия) е започнало още през 1941 г., но е преустановено през 1943 г.
В по-новата история проектът бе изпълнен с дипломатическо напрежение. През юли 2024 г. властите в Скопие дори заявиха, че не виждат смисъл от Коридор 8, което предизвика остра реакция от София, подчертаваща стратегическото значение на връзката за колективната сигурност на НАТО и ЕС.
Финализирането на споразумението за тунела „Деве баир“ се приема като ключов момент, който би трябвало да гарантира успешното и координирано финализиране на целия железопътен коридор.