Коледното пазаруване през 2021 г.: По-високи цени и по-малък избор
Нарушаването на световните вериги на доставки се задълбочава
Примката около огромната мрежа от пристанища, контейнерни кораби и превозвачи, които пренасят стоки по целия свят, се затяга. Ситуацията по веригата отново се усложнява, а цената на корабоплаването расте. Новината е изключително тревожна най-вече за търговците на дребно. След повече от 18 месеца пандемия, нарушаването на световните вериги на доставки се задълбочава, подтиквайки недостига на потребителски продукти и оскъпявайки транспортирането на стоки там, където са необходими.
Нерешените проблеми и появата на нови, включително Delta вариантът на COVID, означават, че купувачите вероятно ще се сблъскат с по-високи цени и по-малък избор през този празничен сезон. Компании като Adidas вече предупреждават за прекъсвания, докато се подготвят за решаващия период в края на годината.
„Натискът върху глобалните вериги на доставки не е намалял и ние не очакваме това да настъпи скоро“, каза пред CNN Боб Бистерфелд, изпълнителен директор на C.H. Robinson, една от най-големите логистични компании в света.
Най-новото препятствие е в Китай, където терминал в пристанището Нинбо Джъндзян, намиращо се южно от Шанхай, е затворен от 11 август, след като пристанищен работник даде положителна проба за COVID-19. Големите международни корабни линии, включително Maersk, Hapag-Lloyd и CMA CGM, са коригирали графиците си в опит да избегнат порта, като предупреждават клиентите за закъснения. Ситуацията промени програмата и на съседните пристанища, разтягайки веригите за доставки, които вече страдат от недостига на контейнери и блокирането на Суецкия канал през март.
След като вече скочиха по-рано през годината, разходите за доставка на стоки от Китай до Северна Америка и Европа продължават да се покачват през последните няколко месеца, според данни на базираната в Лондон Drewry Shipping. Очакванията са това да се отрази и на потребителските цени.
Световният индекс на контейнерите на компанията показва, че комбинираните разходи за доставка на 40-футов контейнер по осем големи маршрута Изток-Запад достигат 9 613 долара през седмицата до 19 август, което е с 360% повече на годишна база.
Затварянето в Нингбо сега е особено чувствително, тъй като може да задържи износа за пиковия сезон на доставките в САЩ и Европа, които обикновено пристигат от септември до ноември“, се казва в проучвателна бележка на 12 август от S&P Global Panjiva.
Задръстванията в пристанищата заради максималния обем на корабите в движение оказват и вълнообразно въздействие върху препълнените складове. Логистичните мрежи работят с максимален капацитет в продължение на месеци, благодарение на стимулираното от потребителите търсене и нарастването на производството. Недостигът на шофьори на камиони в САЩ и Обединеното кралство само задълбочава прекъсванията на доставките.
Въздушните терминали получават все по-големи количества товари, тъй като компаниите се обръщат към алтернативни методи за транспортиране на стоките си. Според Бистерфелд на някои от по-големите летища в САЩ, като Чикаго, има закъснения до две седмици.
Каквото и да посочите, все някъде има недостиг от него“, добави Бистерфелд. „Търговците на дребно едва попълват толкова бързо, колкото продават, а какво остава да се подготвят за търсенето по празниците.“
Изпълнителният директор на Adidas Каспер Рорстед заяви, че компанията за спортни облекла няма да може да задоволи напълно „силното търсене“ на своите продукти през втората половина на годината.