Колекторите: Неправомерно уронват престижа на бранша
Според АКАБГ генерализирането и заклеймяването на колекторските компании би насърчило безотговорното поведение на гражданите
~ 3 мин.
От Асоциация на колекторските агенции в България (АКАБГ) изпратиха до медиите и своята позиция по повод писмото на омбудсмана Константин Пенчев до служебния министър на вътрешните работи, с което Пенчев алармира за погазващи правата на хората практики при събирането на задължения.
Според АКАБГ в писмото "се съдържат обвинения към колекторската индустрия, с които ние категорично не сме съгласни и намираме, че неправомерно уронват престижа на бранша".
От асоциацията изтъкват ползите от дейността на бранша в световен мащаб и уточняват, че основната им роля е "на медиатор между кредитора и клиентите, който помага да се намери най-доброто решение за двете страни, така че те да са коректни и изпълняват задълженията си".
Според АКАБГ генерализирането и заклеймяването на колекторските компании би насърчило безотговорното поведение на гражданите, които не изплащат дълговете си и би ощетило коректните платци.
"Това не е първият случай, в който чрез институцията на Омбудсмана в медиите се обръща внимание на казуси, касаещи нашата индустрия. Асоциацията на колекторските агенции в България нееднократно е търсила по официален път контакт с г-н Пенчев като такава възможност до момента не ни е предоставена и именно това налага да общуваме чрез медиите, което никога не е било наше намерение", оплакват се от АКАБГ.
От там допълват, че "Основната цел на Асоциацията на колекторските агенции е да наложи коректни и етични практики в индустрията за събиране на вземания. Поддържаме много строги критерии за членство, което гарантира, че в АКАБГ членуват само утвърдени компании, които прилагат законови практики и са приели етичния ни кодекс. 10-те компании-членки по официални данни представляват близо 75% от индустрията за събиране на вземания и именно членството в Асоциацията отличава компаниите с добри практики от компании, които си позволяват некоректен подход към длъжниците".
От Асоциацията заявяват, че работата им в световен мащаб е базирана на установени правила, сред които най-важното е намирането на контакт с длъжника. "Целта на този контакт е да се установи причината за неплащане, да се коментират варианти за погасяване на задължението, както и да се информира длъжника какви следващи стъпки би могъл да предприеме кредиторът, за да събере вземанието си. Всички стъпки са в рамките на закона, а за компаниите от АКАБГ начинът за контакт с длъжника е регламентиран и в етичен кодекс", подчертават още от бранша.
Като друг елемент от дейността на колекторските фирми се посочват преговорите, чиято цел е отношенията кредитор-длъжник да се уредят извън съда, което спестява допълнителни разходи за процес. "Всички разходи за извънсъдебното събиране са за сметка на кредитора", обясняват от АКАБГ.
"По отношение на конкретния казус, поради който г-н Пенчев е сезирал министъра на вътрешните работи, следва да направим уточнение, че това е изкупен дълг, а не дълг, възложен за събиране. Фирмата, която е нов кредитор, има пълното право да предприеме всички законови действия, включително съдебни, за да събере вземането си. В случая цитираната компания "Кредитекспрес" в ролята си на кредитор е изпратила уведомително писмо за планирано посещение, след като е изчерпала останалите възможности за контакт с длъжника. Целта на подобно посещение е да се удостовери актуалния адрес на длъжника, за да се избегне завеждането на съдебен иск без длъжника да е уведомен, както и да се направи преценка на имущественото и финансовото му състояние, с цел да се вземе адекватно решение в интерес и на двете страни - дали да се стартират съдебни действия или да се даде отсрочка поради моментната невъзможност на длъжника да обслужва дълга си. Тази преценка се прави след разговор с длъжника, без достъп до неговото жилище и като се спазват правилата за етично поведение и съблюдават стриктно правата и на двете страни", разясняват от АКАБГ.
От асоциацията са категорични, че представените от Константин Пенчев твърдения "силно се разминават от фактите в конкретната ситуация". От АКАБГ отново призовават омбудсмана да се срещне с тях, за да обсъдят притеснителните за него казуси и да поставят началото на бъдещ диалог и взаимодействие помежду им.
Според АКАБГ в писмото "се съдържат обвинения към колекторската индустрия, с които ние категорично не сме съгласни и намираме, че неправомерно уронват престижа на бранша".
От асоциацията изтъкват ползите от дейността на бранша в световен мащаб и уточняват, че основната им роля е "на медиатор между кредитора и клиентите, който помага да се намери най-доброто решение за двете страни, така че те да са коректни и изпълняват задълженията си".
Според АКАБГ генерализирането и заклеймяването на колекторските компании би насърчило безотговорното поведение на гражданите, които не изплащат дълговете си и би ощетило коректните платци.
"Това не е първият случай, в който чрез институцията на Омбудсмана в медиите се обръща внимание на казуси, касаещи нашата индустрия. Асоциацията на колекторските агенции в България нееднократно е търсила по официален път контакт с г-н Пенчев като такава възможност до момента не ни е предоставена и именно това налага да общуваме чрез медиите, което никога не е било наше намерение", оплакват се от АКАБГ.
От там допълват, че "Основната цел на Асоциацията на колекторските агенции е да наложи коректни и етични практики в индустрията за събиране на вземания. Поддържаме много строги критерии за членство, което гарантира, че в АКАБГ членуват само утвърдени компании, които прилагат законови практики и са приели етичния ни кодекс. 10-те компании-членки по официални данни представляват близо 75% от индустрията за събиране на вземания и именно членството в Асоциацията отличава компаниите с добри практики от компании, които си позволяват некоректен подход към длъжниците".
От Асоциацията заявяват, че работата им в световен мащаб е базирана на установени правила, сред които най-важното е намирането на контакт с длъжника. "Целта на този контакт е да се установи причината за неплащане, да се коментират варианти за погасяване на задължението, както и да се информира длъжника какви следващи стъпки би могъл да предприеме кредиторът, за да събере вземанието си. Всички стъпки са в рамките на закона, а за компаниите от АКАБГ начинът за контакт с длъжника е регламентиран и в етичен кодекс", подчертават още от бранша.
Като друг елемент от дейността на колекторските фирми се посочват преговорите, чиято цел е отношенията кредитор-длъжник да се уредят извън съда, което спестява допълнителни разходи за процес. "Всички разходи за извънсъдебното събиране са за сметка на кредитора", обясняват от АКАБГ.
"По отношение на конкретния казус, поради който г-н Пенчев е сезирал министъра на вътрешните работи, следва да направим уточнение, че това е изкупен дълг, а не дълг, възложен за събиране. Фирмата, която е нов кредитор, има пълното право да предприеме всички законови действия, включително съдебни, за да събере вземането си. В случая цитираната компания "Кредитекспрес" в ролята си на кредитор е изпратила уведомително писмо за планирано посещение, след като е изчерпала останалите възможности за контакт с длъжника. Целта на подобно посещение е да се удостовери актуалния адрес на длъжника, за да се избегне завеждането на съдебен иск без длъжника да е уведомен, както и да се направи преценка на имущественото и финансовото му състояние, с цел да се вземе адекватно решение в интерес и на двете страни - дали да се стартират съдебни действия или да се даде отсрочка поради моментната невъзможност на длъжника да обслужва дълга си. Тази преценка се прави след разговор с длъжника, без достъп до неговото жилище и като се спазват правилата за етично поведение и съблюдават стриктно правата и на двете страни", разясняват от АКАБГ.
От асоциацията са категорични, че представените от Константин Пенчев твърдения "силно се разминават от фактите в конкретната ситуация". От АКАБГ отново призовават омбудсмана да се срещне с тях, за да обсъдят притеснителните за него казуси и да поставят началото на бъдещ диалог и взаимодействие помежду им.