Колко (без)опасно е пътуването със самолет по време на пандемия?
Неправилно поставена маска, проблем с вентилацията и опашките на летището са сред основните рискове

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Колко безопасно е да се лети със самолет? Въпрос, който продължава да тревожи милиони любители на пътешествията по цял свят във време на глобална пандемия от коронавирус. И въпреки че авиокомпаниите правят всичко възможно, за да гарантират безопасен полет на своите пътници – дезинфекция, задължително носене на предпазни маски, специални филтри за пречистване на въздуха – все още стои на дневен ред въпросът достатъчно ли е това, за да се гарантира пълна защита от заразата?
На практика е невъзможно да се научи колко точно души са се заразили вследствие на пътуването си със самолет. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) в началото на месеца излезе с информация, че има 44 потвърдени случаи на предаване на заразата по време на полет от началото на 2020 г. при ползвали самолетите 1.2 млрд. пътници. Вследствие на това от организацията определиха риска от заразяване в самолет като „много нисък“, припомня Bloomberg.
Проучването обаче не е изчерпателно и независими изследователи предупреждават, че всеки сбор от известни случаи, носи след себе си такива, които трудно се установяват.
Защо е трудно да се установи?
Само в САЩ здравните служители знаят за 1600 полета през първите осем месеца на годината, превозващи човек, който може да е имал вируса. Те преброяват 10 900 души, които вероятно са били в радиус от шест фута от тези хора, но нямат пълна информация за контакт за много от тях. Именно частта с установяването на реалния контакт между хората е изключително трудна.
Какво може да направи летенето рисковано?
Както при другите форми на обществен транспорт, рискът идва от непосредствена близост и повърхности, докоснати от много хора. Заразените с новия вирус лесно могат да го предадат на някой друг директно чрез разговор или в случай че секрет от носа или устата попадне върху някоя повърхност, която след това бъде докосната от друг човек, който пък си докосне очите, носа или устата. Изследвания на други вируси, които се разпространяват по същия начин (въздушно-капков път), са установили, че най-големият риск при полет идва от седенето на заразен човек в затворено пространство за повече от осем часа. Летището също може да бъде риск, тъй като пътниците чакат на опашки, чекират се за полети, посещават обектите за хранене, както и тоалетните.
Как може да се намали риска?
Много от авиокомпаниите са снабдили своите самолети със специални пречиствателни филтри, които улавят частиците на вируса. Тези вентилационни системи обаче е възможно да не работят напълно, когато самолетите са на земята и не се движат – при качване на пътниците или слизане. При заземен самолет и вентилационната система изключва. Част от авикомпаниите уверяват, че в сегашната ситуация оставят системите включени, докато пътниците не напуснат самолета.
Авиокомпаниите не допускат хора на борда и без маски. Проучвания сочат обаче че заразяването е много вероятно да се случи на самото летище или заради неправилно поставена маска. Съобщава се за случай, при който човек на полет от Сингапур до Китай на 21 януари 2020 г., който не е бил поставил маската си правилно, докато разговаря със съпругата и сина си, вероятно е заразен от някой друг в самолета.
Самолетите, с цел да се намали шанса от заразяване, вече се почистват по-често, а на борда на някои от тях дори вече не се сервират храна и напитки. Спорна обаче остава мярката със свободната средна седалка.