Колко харчим за онлайн покупки?
Една трета от българите пазаруват онлайн поне веднъж месечно

България се намира на 8-мо място по в Европа сред страните с най-висок ръст на електронната търговия на дребно. Това показват докладите на Европейската фондация за електронна търговия (European Ecommerce Foundation) за миналата година. Общият обмен на електронни покупки в България за 2015 г. се оценява на около 300 милиона евро, а общият пазар в Европа възлиза на около 455 милиарда евро.
По данни на Mastercard онлайн плащанията в Централна и Източна Европа се увеличават всяка година с 45% средно за брой транзакции и 32% средно за обем. За България тези числа са съответно 59,5% и 42,4%, което поставя страната ни в челните места по темп на растежа на онлайн търговията. Данните доказват, че търговците, които зависят само от традиционните магазини или споделените платформи (например, сайтове за колективно пазаруване), трябва да обмислят интегрирането на решения за електронна търговия в съчетание с техния традиционен бизнес модел. През 2016 г. 13% по-малко от анкетираните участници посочват платформите за колективно пазаруване като предпочитано място в сравнение с 2015 г. (от 33%през 2015 г. до 20% през 2016 г.).
В същото време броят на българските картодържатели, които ползват Интернет за пазаруване или извършване на
електронни плащания поне веднъж месечно, се е увеличил значително за
последните две години, показва изследването на Mastercard. Докато през 2014 г. само 35% от анкетираните са
отговорили, че извършват плащания и
пазаруват онлайн веднъж месечно или по-често, то през 2016 г. техният дял е вече
58%. Заедно с
увеличаването на честотата на пазаруването онлайн се наблюдава и значителна промяна в отношението на потребителите към местните търговци и тези,
които предлагат голямо разнообразие от стоки на достъпни цени в сайтовете си за
онлайн пазаруване.
Според проучването през 2016 г. броят на хората, които избират да пазаруват от български онлайн магазини, се е увеличил с около 15%. 35% от участниците в тазгодишното проучване споделят, че предпочитат местни търговци, като за сравнение през 2015 г. техният дял е бил 21%. Някои от основните фактори, които оказват влияние върху поведението на потребителите и могат да бъдат причина те да правят повторна покупка в даден онлайн магазин, са по-добрите условия и оферти (71%), както и безплатната доставка (36%). Въпреки това, се оказва, че потребителите имат много разнообразни нужди и очаквания за това, с което се срещат по време на онлайн пазаруване.
Потребителите имат високи изисквания към електронната търговия и търсят интегрирани решения, които им позволяват да пазаруват лесно и удобно с помощта на един-единствен профил, достъпен чрез различни канали и мобилни устройства от цял свят. Услугите за дигитални плащания – познати още като електронни портфейли - са подходящо решение за всички, които търсят разнообразие от начини, устройства и места, откъдето да закупуват стоки и услуги, както и за търговците, които очакват финансов резултат чрез дигиталните технологии.
Предимството е, че подобни услуги могат да
съхраняват цялата информация от плащания, включително данни за
дебитни или кредитни карти, историята на покупки,
доставки, както и предпочитанията за
плащане на клиента на едно удобно и безопасно място. Например, ако търговец е
активирал услугата за дигитални плащания Masterpass, неговите клиенти могат да
завършат и платят покупка само с едно кликване на посочения бутон, независимо
дали пазаруват онлайн или чрез мобилно приложение. Masterpass
може да
се използва и при безконтактни плащания в магазина.