Колко струва да караш електромобил в България?
Ако човек управлява всеки ден електрическо превозно средство, той ще „избие“ цената му още на 5-ата година, твърди Илия Левков от ИКЕМ

Снимка: Twenty20
Физическо лице у нас може да зареди електромобила в гаража си за 2-2.50 лв. С едно зареждане за тази сума може да се изминат поне 100 километра, разкри пред БТА председателят на Управителния съвет на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) Илия Левков.
Независимо от високите цени на тока, зареждането ще излезе максимум 2 лева и 50 стотинки", подчерта Левков.
В България има около 600 зарядни станции за електромобили.
По думите на председателя на ИКЕМ, проблемът с по-малкия пробег вече е решен от някои компании. Левков даде за пример, че Volkswagen вече предлага електромобили, които могат да изминат поне 400 километра разстояние само с едно зареждане. Hyundai Kona пък може да измине 460 километра с едно зареждане. Mercedes-Benz също имат електромобили, които могат да изминат по-голямо разстояние само с едно зареждане.
"Има възможност, но при всички положения човек трябва да дозареди", обясни Илия Левков в отговор на въпрос дали ще може само с едно зареждане електромобилът да измине разстоянието от София до Бургас.
Левков уточни, че зареждането на бързозарядна станция отнема от 30 минути до 1 час, но само за дозареждане. На магистрала "Тракия" има няколко бързозарядни станции.
"Докато пиете едно кафе, колата ще е заредена. Освен това тези бързозарядни станции са безплатни.", добави Левков.
На въпрос какво трябва да се направи, за да станат електромобилите по-евтини, председателят на ИКЕМ отговори, че автомобилът не трябва да бъде лична собственост, а да бъде услуга.
Тогава въобще няма какво да говорим за цената. Когато човек плаща електромобилът да се премести от точка А до точка Б и дава, примерно, 5 лева за това, както е таксито, за каква цена говорим", коментира Левков.
Той счита, че не трябва да се чака само на държавна помощ и съдействие от държавните институции за развитието на сектора на електромобилите. Според Левков бизнесът вече прави това, което трябва. Той даде за пример, че споделените електромобили на Spark са работещ модел.
"Това е моделът на бъдещето", допълни той.
Само в София има 223 точки за зареждане на електромобили, показва проверка в сайта на Spark. Станциите за зареждане на Eldrive са безплатни за всички потребители на Spark, които имат възможност да презаредят електрическия си автомобил за няколко часа. Станциите са стратегически разположени около София и Пловдив, в близост до бизнес офиси, хотели и търговски центрове.
За да осигури непрекъснато разположение и достъп за електрически автомобили Spark, всяка от зарядните станции има минимум две точки на зареждане. Най-близката зарядна станция може да се намери чрез мобилното приложение от телефона. Към всички зарядни станции на територията на София и Пловдив има перманентно фиксирани кабели за зареждане.
Трябва само да се извади куплунга на зареждане на кабела от държача на стената и да се включи към входа за зареждане на автомобила. Активирането на процеса на зареждане става чрез използване на Eldrive картата, която се намира в документите на колата. За прекратяване на зареждането трябва да се постави отново картата Eldrive на четеца върху станцията, да се освободи куплунга на кабела от автомобила и да се постави на държача до станцията.
От своя страна Илия Левков не съветва хората да си купуват електромобили, а да се ползват такива под наем. Това може много бързо и лесно да се случи чрез мобилно приложение от телефона.
"Ако все пак човек иска да си смени бензиновия или дизеловия автомобил с електрически, трябва да се използва колкото се може по-дълъг наем или оперативен лизинг", препоръчва той.
Според председателя на ИКЕМ няма смисъл да се притежава лично електромобил, след като може да се наема вече много бързо и лесно. Все пак, ако човек управлява всеки ден електромобил, той ще "избие" цената си още на петата година.
На петата година нормалният двигател ще ви докара разходи за още един автомобил, докато електрическият ще изкара за още един автомобил", заключи Левков.