Компаниите надценяват фактора заплата при търсене на работа
Служителите от поколенията Z и Y сe вълнуват повече от финансовата част, докато по-възрастните имат други приоритети

© ECONOMIC.BG / Unsplash
COVID пандемията стана катализатор за много промени в трудовия свят. Тя е и в основата на новите нужди и изисквания на служителите към техните работодатели. Но осъзнали ли са компаниите напълно степента на промяната? Отговорите на тези въпроси дава проучване на Adecco Group, което отразява мнението на над хиляда служители и 155 фирми в глобален мащаб.
Данните показват, че работодателите и служителите са на еднакво мнение по основните критерии, които мотивират хората да кандидатстват за работа. Те са съгласни, че заплатата е най-важното съображение, следвана по значение от атмосферата на работното място и възможностите за кариерно развитие.
Компаниите обаче са склонни да надценяват значението на заплатата – 72% от анкетираните я посочват като основен фактор, докато при служителите делът 53%. Работодателите също залагат твърде много на собствената си репутация. Компаниите смятат, че работата за известен работодател е 7-ата по важност причина за служител да смени работното си място, докато самите служители поставят този фактор на 16-о място.
Служителите искат гъвкавост
Работодателите подценяват степента, до която COVID промени нагласите на служителите по отношение на въпросите, свързани със здравето, безопасността и възможността да се работи дистанционно, отчита проучването.
Всъщност пандемията накара работниците да ценят всички видове гъвкавост, особено за работните часове и работата от вкъщи или от която и да е точка на света“, посочват от Adecco.
Всъщност според отговорите на анкетираните в Обединеното кралство, Германия и САЩ 22% от служителите казват, че оценяват възможността да са на пълен работен ден у дома. За сравнение на глобално ниво това е релевантно за средно 9%.
Проучването установи и други разлики между регионите и поколенията. Работниците във Франция и Белгия са особено склонни да дават приоритет на заплатата, докато тези в Италия и Индия придават относително по-голяма тежест на кариерното си развитие. Служителите от поколенията Z и Y сe вълнуват повече от заплатата, докато по-възрастните се фокусират повече върху съдържанието на работата и работната атмосфера. Само работещите в Латинска Америка и Испания споделят, че предпочитат съвместната работа пред индивидуалната, въпреки че според компаниите това е по-широко приложима нагласа.
Стиловете на лидерство
В отговор на въпроса „Кой е основният стил на лидерство в тяхната компания?“, работодателите посочват на първо място лидери, които задават темпото, които настояват за по-бързи резултати. При служителите обаче този тип лидерство не попада в Топ 3 като предпочитан ролеви модел на техния работодател.
Вместо това на първо място те посочват „харизматични лидери“, които могат да вдъхновяват с визия, а на второ мениджъри, които дават приоритет на благосъстоянието на своите служители. И двата отговора могат да се разглеждат като отразяващи желанието за работа след пандемията да донесе чувство за смисъл и благополучие. Третият най-често срещан отговор сред служителите е, че стилът на лидерство не е важен за тях, стига да са щастливи на работа. Това особено важи за Белгия, Франция и Германия.
Друг въпрос, който се засяга в проучването, е видът социална отговорност, който служителите очакват от своя работодател. Анализът на данните показва интересни регионални различия. Служителите в англосаксонските страни се фокусират повече върху отговорността, прозрачността и етичните стандарти, докато в континентална Европа по-висок приоритет са приобщаването на работното място, приемането на различията и социалната справедливост.
Дигитално набиране на кадри
Последното несъответствие в очакванията между служителите и работодателите, което очертава проучването, е свързано със самия процес на набиране на персонал.
Кандидатите за работа, особено сред по-младото поколение, казват, че се чувстват напълно добре с дигиталния подбор. Работодателите все още не са се „закачили за това“. 35% от потенциалните служители (49% от поколение Z) заявяват, че биха били доволни от онлайн процес на набиране на персонал, докато работодателите вярват, че това ще е вярно само за 9%.
Пандемията промени това, което работниците търсят, и призоваваме работодателите да се адаптират към новите очаквания“, коментира Ирина Йончева, HR мениджър на Adecco България.