Компютърното зрение вече е достъпно за ритейлърите в България
AI технологии помагат на магазините в цяла Европа да подобрят своите бизнес процеси, а също така и клиентския опит

© ECONOMIC.BG / IBA Group
Използването на компютърно зрение в ритейла в България вече е необходимост, която трябва да се има предвид при стратегическо планиране на бизнес. Националната стратегия за развитие на изкуствения интелект в България пък съдържа разпоредби, които очертават как бизнесът може да въвежда иновации и да използва AI и други технологии за обработка на изображения.
Европейският пазар за решения с изкуствен интелект ще нараства с около 40% до 2028 година. Това се дължи на факта, че без изкуствен интелект и компютърно зрение вече е трудно за компаниите в сферата на бързооборотните стоки (FMCG) да водят успешен бизнес. Тези технологии помагат на магазините в цяла Европа да подобрят своите процеси: управление на запасите, мърчандайзинг, клиентски опит. Това прави магазините по-ефективни и им помага да привлекат нови клиенти.
Заедно с Мая Димитрова, мениджър бизнес развитие в IT компанията IBA България, ще разберем как компютърното зрение може да подобри икономиката на ритейлърите и кои компании ще имат полза.
Ползите за българските FMCG компании от компютърното зрение и AI
Инвестициите в изкуствен интелект и компютърно зрение вече са важни за ритейлърите и други компании в сектора на FMCG, като например производители и дистрибутори. Иновативните технологии помагат на компаниите да разбират по-добре нуждите и предпочитанията на клиентите, да създават подходящи и персонализирани оферти, като в резултат на това увеличават средната сметка при пазаруване.
Освен това AI автоматизацията помага за оптимизирането на бизнес процесите на FMCG компаниите, намалява оперативните разходи и подобрява точността и качеството на операциите. Нека разгледаме няколко примера от съседни държави.
Агенция за мърчандайзинг в Източна Европа внедри IT решение, базирано на компютърно зрение Goods Checker, за автоматизиране на проверката на изложените продукти в магазините. Пилотният проект обхвана 6 града, 45 търговски вериги и 694 търговски обекта. Участие в него взеха също 4 супервайзори и 8 мърчандайзери. В рамките на две седмици бе постигната 95% точност на разпознаване на артикулите и сега решението успешно работи в 4500 магазина в цялата страна.
Използването на Goods Checker съкрати със 70% времето, което мърчандайзърите отделят за отчитане на продажбите, което им позволява да посещават повече магазини. Също така одитите могат да се извършват с 60% по-бързо, а компаниите – да получават надеждна информация за наличностите по рафтовете благодарение на анализа на 100% от снимките, който се извършва чрез компютърно зрение.

Използването на IT решения с компютърно зрение от мърчандайзерите помага да се увеличи процентът на съответствие с планограмните оформления, както и да се разбере реалната ситуация на рафтовете на магазините“, коментира Мая Димитрова, мениджър бизнес развитие в IT компанията IBA България.
Тя дава пример с голям дистрибутор на хранителни и сладкарски продукти от Източна Европа, който е бил изправен пред проблема с неспазването на планограмите в търговските обекти. „Информацията за неспазване на търговски и маркетингови споразумения трябваше спешно да бъде предоставена на търговските обекти. За да анализираме работата на мърчандайзерите, решихме да използваме IT решение, базирано на компютърно зрение, Goods Checker.“
В резултат на това компютърното зрение помогна да се установят фактите за реално нарушение на излагането на продукти в търговската мрежа. Мениджърите на компанията получиха прозрачна система за контрол на излагането на стоки, успяха да подобрят работата си с мрежата по представянето на продуктите, а процентът на съответствие с планограмите се увеличи от 60 на 90%“, посочва Мая Димитрова.
Изкуственият интелект също играе важна роля при използването на големи данни. Анализите, базирани на AI, помагат на FMCG компаниите да прогнозират точно търсенето, да адаптират продуктовата гама и ценообразуването към изискванията на пазара. В резултат на това продажбите и печалбите се увеличават, а бизнесът става по-конкурентоспособен на пазара.
Как въвеждането на компютърното зрение в ритейла ще се отрази на българската икономика
Проучване на Goldman Sachs предполага, че въвеждането на изкуствен интелект може да автоматизира 25% от бизнес процесите в Европа, което ще помогне за намаляване на транзакционните разходи и подобряване на ефективността на компанията. Анализаторите смятат, че това може да увеличи световния БВП със 7% за десет години.
Ако приложим това към България, въвеждането на изкуствения интелект в бизнес процесите на компаниите, включително в сектора на FMCG, е предвидено в Националната стратегия за развитие на изкуствения интелект. Иновациите стимулират конкуренцията, подобряват качеството на процесите, стоките и услугите, което води до развитие на сектора и общото ниво на икономиката.
Трябва да се отбележи също, че въвеждането на нови технологии спомага за създаването на нови работни места в страната. За да се поддържат и развиват решения с изкуствен интелект, са необходими например разработчици, анализатори на данни и инженери за машинно обучение. Като правило новите възможности за работа повишават нивото на доходите в икономиката, което има благоприятен ефект върху общия стандарт на живот на българското население.
Освен това въвеждането на нови технологии в ритейла привлича млади специалисти в индустрията, тъй като автоматизацията на процесите и използването на дигитални инструменти подобряват условията на труд и предоставят възможности за професионално израстване и обучение.
Компютърното зрение е необходимост, която днес е лесна за изпълнение
Компютърното зрение не е нова технология в ритейла, която се разглежда и тества. Компании в цяла Европа вече активно го използват и България трябва да улови тази тенденция. Компютърното зрение носи ползи под формата на подобрено качество на излагането на стоки, маркетингови кампании, анализи и най-важното – печалби.
Има мнение, че внедряването на компютърно зрение или всякаква технология, свързана с изкуствения интелект, е скъпа. Но това не е вярно. Днес IT решенията са достъпни чрез абонамент, точно както музиката или филмите в стрийминг услугите. Това дава възможност да се плаща само за реалното използване на приложението и да се избегне скъпата разработка по поръчка, чийто ефект може да се очаква едва след няколко години.
*Съдържание от IBA Group