Константинова обяви „топ отбора“, който да вкара пощите в 21 век
Ръководството е временно и поема управлението на държавното дружество до провеждането на конкурс
След като уволни ръководството, провалило се в управлението и информационната защита на „Български пощи“, вицепремиерът Калина Константинова обяви имената на техните заместници. Въпреки че по план ще заемат овакантените позиции за период от няколко месеца – до провеждането на редовен конкурс – тя ги определи като „топ отборът“, който ще вкара дружеството в 21 век.
Като нов изпълнителен директор на мястото на Деян Дънешки застава Богдан Теофанидис. Председател на съвета на директорите ще е Лъчезар Арсов, а негов заместник – Надежда Алексиева. В съвета влиза и Виктор Караджов. Тези имена Константинова обяви в ефира на БНТ, а справка в Търговския регистър показва, че рокадата вече е задействана.
След като първоначално изрази предположение, че те ще участват в конкурсите за редовно ръководство, Константинова побърза да уточни, че всъщност не знае със сигурност, защото не ги е питала. Независимо от това, според нея, те ще работят за оздравяването и модернизирането на дружеството.
Вицепремиерът описа новите лица като „изключително млад и амбициозен екип“, с опит на високи позиции в международни компании и с експертиза в сферите дигитализация, финансиране, изграждане на системи за управление.
Голяма част от тях идват от IT бизнеса, така че тази визия, която имаме за дигитализация, модернизация и вкарване на „Български пощи“ 21 век, смятам, че това е топ отборът, който да я реализира.“
Какво предстои за тях
За трите месеца временното ръководство ще опита да намали загубата и да увеличи приходите на потъващото от години държавно дружество. Повод за уволнението на досегашния мениджмънт стана кибератака, извадила пощите от строя за повече от две седмици, но всъщност причините, каза Константинова, са свързани с лошото управление.
„Български пощи“ от години е на загуба. Според изготвения от ръководството бизнес план дружеството е трябвало да завърши миналата година с печалба от 100 хил. лв., но всъщност то реализира 13 млн. лв. загуба.
Държавата също има вина, тъй като не е изплатила около 36 млн. лв. от полагаемите 80 млн. лв. за услугите от обществен интерес, които има задължение да покрива. Поставени в тази ситуация, пощите са били принудени да използват оперативни средства от другите услуги, а след това да връщат взетите пари с лихва около 6 млн. лв. годишно.
Лошият мениджмънт обаче си личи при търговските услуги, където са взети очевидно грешни решения, водещи до загуби. Константинова обърна внимание и на нищожния дял от под 2% на „Български пощи“ на куриерския пазар, който миналата година успя да нарасне с над 30%.
Те не са развили доставка до врата, не са се закачили да участват в онлайн търговия, има толкова много пропуснати ползи. Техният дял е в рамките на статистическата грешка.“
Едно от очевидните предимства на пощите е огромната клонова мрежа в цялата страна, която по думите на Константинова е шест пъти по-голяма от тази на лидера в сегмента.