Къде ще се появят първите 9 многоетажни паркинга в София с 2000 места
Общината обяви амбициозен план за решаване на хроничния проблем с паркирането в столицата
© ECONOMIC.BG / Столична община
Столичната община обяви амбициозен план за решаване на хроничния проблем с паркирането в София. Първите девет многоетажни квартални паркинга ще осигурят над 2000 нови места в районите с най-голям дефицит, като строителството им трябва да приключи за година и половина.
Къде ще се появят новите паркинги
Новата паркинг инфраструктура ще бъде изградена в седем софийски района. Най-големият брой места – около 712 – ще се появят в „Овча купел“, където са планирани три паркинга. „Илинден“ ще получи един паркинг с 394 места, а този в „Сердика“ капацитетът ще бъде около 290 места. Следват „Младост“ с приблизително 245 места, „Подуяне“ с около 230, „Надежда“ със 113 и „Красно село“ с по-скромен паркинг от около 70 места.
Важно беше да избегнем хаотичния подход – един паркинг тук, друг там. Търсихме систематично решение, което да ни позволи да изградим устойчив модел за бъдещето“, обяснява столичният кмет Васил Терзиев.
Проблемът: Колите са повече от пространството
Цифрите говорят сами. Всеки ден из София се движат над 1.1 млн. автомобила – около 800 хиляди с местна регистрация плюс още 200 хиляди приходящи от други градове. На всеки 1000 софиянци се падат 762 коли – което е едно от най-високите нива на моторизация в Европа.
За да се паркират един милион автомобила, градът се нуждае от площ, еквивалентна на 1750 футболни игрища. Невъзможно е това пространство да се осигури на улиците, без да се блокират тротоари, да се унищожава зеленина и да се създава опасност за пешеходците.
Как са избрани терените
Изборът не е случаен. От 269 проучени общински имота са подбрани девет, които отговарят на строги критерии: общинска собственост, възможност за застрояване по ОУП, липса на археологически или инфраструктурни ограничения и минимален размер от 3000 кв. м.
Част от паркингите са близо до метростанции, което ще позволи на хората да оставят колите и да продължат с градски транспорт. В квартали като „Овча купел“ решението е наложително заради високата жилищна плътност“, коментира зам.-кметът по транспорт Виктор Чаушев.
Защо публично-частни инвестиции
Столична община няма бюджет да финансира сама толкова мащабен проект, без да жертва средства за детски градини, улици и социална инфраструктура. Затова е избран вариантът на публично-частно партньорство чрез концесия.
Моделът гарантира, че общинските имоти няма да бъдат продадени, а след изтичане на концесионния срок паркингите ще станат изцяло общинска собственост. Междувременно общината ще контролира цените, достъпа и поддръжката.
Какво следва
На 18 декември Столичният общински съвет ще гласува включването на деветте имота в Плана за действие за общинските концесии. След това започват процедурите по Закона за концесиите за всеки отделен обект.
Проектът е първата стъпка от по-широката реформа на паркирането в София, приета миналия месец, но временно отложена заради съдебно обжалване. Новият модел предвижда 100% от приходите от абонаментите на живущите да се връщат в съответните квартали за местни инвестиции в улици, тротоари и паркинг инфраструктура.