КЗК не откри картел между големите търговски вериги
Те не са нарушили Закона за защита на конкуренцията, нито европейското право
![КЗК не откри картел между големите търговски вериги](/web/files/articles/71541/narrow_image/thumb_1040x585_hranitelenmagazin.jpg)
Комисията за защита на
конкуренцията установи, че няма картел между най-големите търговски вериги в
България. Регулаторният орган проведе разследване във връзка с жалба срещу Kaufland, Lidl, Billa и Metro за забранено
споразумение и/или съгласувани практики. Жалбата е подадена от конкурентите им T-Market, Фантастико и CBA.
Причината за разследването е „възможност за негативно въздействие върху процеса на ценообразуване както на доставните и продажните цени на стоките със собствени марки, така и на доставните и продажните цени на стоките с марки на производителите“, съобщават от регулатора.
КЗК е проучила дали четирите най-големи вериги у нас са договаряли цените на стоките, продавани под собствена марка, така че те да бъдат по-евтини и предпочитани от клиентите спрямо стоките с марки на други производители.
След обстойно разследване, проверки на място и анализ на доставните и продажните цени и маржовете на печалба, регулаторът установява, че поведението на големите вериги не противоречи на Закона за защита на конкуренцията или правото на ЕС.
Между тях липсват забранени споразумения и съгласувани практики като съгласуване на доставните и продажните цени на стоки, целящо осигуряване на благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки.
Предлагането на все повече продукти под собствена марка е с цел да повиши асортимента и качеството им, така че да отговарят на нуждите на все по-широк кръг клиенти.
Според регулатора цените на дребно на продуктите със собствени марки, както и на продуктите с марки на производителя се определят по еднакъв начин, като се взема предвид качеството им и очакванията на клиентите. Крайната цел е да се предложи най-конкурентна цена.
Маржовете се определят според продуктовите групи, а не според това дали продуктите са под собствена марка, или под тази на производител. Търговските вериги целят рентабилност на цялостния си асортимент, а не на определени марки или производители и така не ощетяват никого.
„По-ниските продажни цени на стоките със собствени марки спрямо продажните цени на стоките с марки на производителите се постигат въз основа на относително по-ниските доставни цени на собствените марки“, заключват от регулатора.