Летищата на НАТО в Афганистан стават икономически хъбове

Азиатската държава активно развива транспортната си инфраструктура

Летищата на НАТО в Афганистан стават икономически хъбове
172 ~ 2 мин. четене
Автор: Илия Лазаров

Осемте летища на НАТО, построени в Афганистан по време на войната срещу талибаните, могат да се превърнат в икономически хъбове, предаде ABC News.

Те вече са предадени на местното правителство, което планира да развива гражданското въздухоплаване. Според някои анализатори това ще стимулира не само регионалната търговия, но дори и туризма.

Летищата, чиято стойност се оценява на около 2 млрд. долара, са пръснати из затворени територии с преобладаващо планински релеф. Липсата на железопътни връзки и дори на нормални пътища превръща всяко междуградско пътуване в опасно приключение, дори и без да се отчитат атаките на талибаните.  

Според бившия депутат Мухамад Дауд Султанзой, на когото правителството е делегирало ролята на наблюдател, летищата могат да бъдат включени в мащабния проект „Път на коприната“, който ще създаде вътрешноафганистански транспортни връзки и ще свърже страната с Южна и Централна Азия.  

Милиарди души, живеещи в Азия и Близкия изток „могат да се превърнат в огромен брой туристи и свързаните с тях дейности: товари, превоз на пътници и внос/износ“, обясни Султанзой.

Някои са скептично настроени, виждайки сериозна заплаха в талибаните, които биха могли да обстреляват приземяващите се самолети, но властите заявиха, че бунтовниците вече не разполагат с подобни оръжия, което прави пътуването по въздух разумен и безопасен вариант.

Американският генерал-майор Тод Симонайт, който отговаря за финансирането на сектора на сигурността в Афганистан, заяви, че решението за прехвърляне, а не затваряне на летищата е взето като част от сътрудничеството с правителството на президента Ашраф Гани, дошло на власт през миналата година. Американците възлагат големи надежди на Гани и неговото правителство, смятайки, че те могат да дадат „летящ старт на икономиката“ на изстрадалата от войните държава.    

Според споразумението между САЩ и Афганистан на прехвърляне подлежат само съоръженията от най-висок ранг, докато малките отдалечени военни бази и летища ще бъдат премахнати.

Подобна мярка определено ще е плюс за местното въздухоплаване. Състоянието на 27-те летища, 4 от които международни, в азиатската държава не е особено добро. Много от тях не разполагат с нужната инфраструктура – липсват достатъчно хангари, писти, контролни кули и т.н.

Всяка семица се осъществяват около 130 вътрешни и международни полети от съществуващите летища, обяви Касим Рахими, говорител на наскоро създадената Гражданска въздухоплавателна администрация на Афганистан (ГВАА). Според него със създаването на новото ведомство, контролът и обслужването са се подобрили драстично и тази промяна се отразява както в ръста на броя на пътниците, така и на приходите.

Около 45 хил. пътници летят в рамките на страната всеки месец, което е рязко покачване в сравнение с 12-те хил. през 2013 г. През последната година секторът е генерирал приходи в размер на 2 млрд. долара, а Рахими предвижда 25%-ен ръст през настоящата.  

Предизвикателствата са многобройни, но афганистанците са твърдо решени да успеят в новото начинание. 

Подкрепи Economic.bg