Лихвите вече не са основен фактор при тегленето на кредити
Депозитите на домакинствата нарастат, защото българите са консервативни и не обичат рисковете

През последните 5 години корпоративното
кредитиране мина през своята Голгота, като съживяване се усети едва през 2015 година, заяви изпълнителният директор на Пощенска
банка Асен Ягодин по време на форума „Шумът на парите“. Сп. „Икономика” и Economic.bg са медийни
партньори на събитието.
„По данни на БНБ има постоянно свиване на корпоративния кредитен портфейл, но това не трябва да ни лъже, тъй като 2015 г., и особено края на годината, бе периодът, в който банките се подготвяха за стрес тестовете. Логично е всяка една институция да иска да се отърве от тях и при първа възможност да продаде портфейла си с лоши кредити или активи, които стоят зад тях”, обясни той.
През последното тримесечие на 2015 г. и първото на 2016 г. банковата система олекна с корпоративен план с 1.5 млрд. лева кредити, като по-голяма част от тях бяха изнасяния на такива лоши кредити, предаде репортер на Economic.bg.
През 2015 г. банките започнаха да предлагат
нови продукти, а не да се занимават с преструктуриране на стари експозиции или
изчистването им от баланса. „Тази тенденция има големи възможности да продължи и
през тази година”, прогнозира банкерът. Той допълни още, че се наблюдава увеличение
на вътрешното търсене, нарастване на крайното потребление и съживяване на някои
сектори като строителство, имоти, аутсорсинг и хотелиерство. През тази година се очаква ръст
в корпоративното кредитиране, като стрес тестовете не биха били съществен
фактор върху забавяне на този процес.
Иначе най-високата възвращаемост на банките е
именно при кредитните карти. В сравнение с няколко години по-рано потребителите
вече не разглеждат картите само като формат на кредит. Сега все повече клиенти използват интензивно
кредитната карта като средство за удобно разплащане, както и мобилните
приложения.
Кредитната карта има доста добър потенциал да
бъде основен носител на ефективност за банките сред кредитните продукти, посочи
Ягодин. От една карта може да се спечели много повече, отколкото от един фирмен
кредит. Кредитната карта е и най-близкият продукт до мобилното банкиране, което
е бъдещето на банковия сектор, заяви още банкерът.
Според изпълнителния директор на TBI Bank Цветан Петринин именно малкият и среден бизнес е гръбнакът на всяка една икономика. Затова и банките трябва да се фокусират върху предлагането на по-разнообразни и по-добре структурирани продукти за бизнеса.
„Като цяло обаче отдавна мина етапът, когато банките излагат продуктите си и чакат клиентите да дойдат и да ги вземат. Все повече са налага да се идентифицират потребности и да се предлагат продукти, които са интересни”, призна Петринин.
Все пак очакванията са тази година да е доста положителна за сектора на кредитирането на дребно, посочи банкерът. Освен това българският пазар е с по-краткосрочни потребителски кредити - около три години и половина. Надеждите обаче са през тази година срокът да се повиши.
През следващите две години при потребителските кредити се очаква и силна дигитализация. Една от причините е, че все повече хора предпочитат да вземат бързи кредити по интернет вместо да посетят банков клон.
„Имаме цели нови поколения, които не са свикнали с работа в офиси. Смартфонът се превръща в малък „личен офис”, обясни още Петринин. Затова през следващите години ще се наложи банките да развиват услугите си в тази посока.
Според него в бъдеще лихвите ще оказват все по-малко влияние върху кредитирането. Причината е, че все повече хора виждат ползите от тегленето на заеми, каза още банкерът. Увеличава се и търсенето на кредити за финансиране за алтернативни покупки като пътувания и медицински услуги.
Като цяло обаче българинът е консервативен и не обича да поема рискове. Това, според Петринин, е и една от причините за ръста на депозитите на домакинствата, въпреки ниските лихви.