„Лошото предчувствие“ на Мъск е лош сигнал за автомобилната индустрия
Автомобилните гиганти все още не могат да се преборят с негативните ефекти от пандемията

© ECONOMIC.BG / БТА
„Супер лошото предчувствие“ на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск за икономиката може да бъде моментът на „пробуждане“ за автомобилната индустрия. Може да е сигнал за рецесия в индустрия, чиито шефове не са показали признаци на безпокойство досега, пише Reuters в свой анализ по темата.
Производителят на електрически автомобили призна, че трябва да съкрати около 10% от работната си сила в имейл до ръководителите, видян от Reuters. По-късно той заяви, че бройката на чиновниците е раздута и че ще продължи да наема работници за производство на автомобили и акумулатори.
Предупреждението на Мъск е първото гръмко и публично несъгласие в единна позиция на автомобилната индустрия, че основното търсене на автомобили и камиони остава силно въпреки две години глобална пандемия. Един изпълнителен директор тази седмица заяви, че търсенето стига "високо до небето".
"Tesla не е средното ви канарче във въглищната мина (бел ред. – има се предвид сигнал за тревога). По-скоро е като кит в литиевата мина", каза анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас в изследователска бележка, позовавайки се на метала, използван в батериите за електромобили.
Ако най-голямата в света компания за електромобили предупреждава за работни места и икономика, инвеститорите трябва да преразгледат своите прогнози за маржовете и растежа на най-високо ниво“, добави той. Междувременно акциите на Tesla паднаха с 9%.
Автомобилният сектор бе засегнат преди две години от пандемията, която наложи затварянето на фабриките. Това спиране впоследствие изигра роля в недостига на полупроводникови чипове, който допълнително затрудни производството на превозни средства.Сега проблемите във веригата за доставки, изострени от руската инвазия в Украйна, помъкнаха продажбите. Продажбите на нови автомобили в САЩ през май завършиха със слаб годишен темп от 12.68 милиона, според Wards Intelligence. Това е далеч от славните дни на 17 милиона годишно преди COVID. Тези проблеми обаче засягат най-вече предлагането, докато инфлацията е заплаха за търсенето.
Рискът от рецесия е висок, така че това, което той казва, със сигурност не е за подценяване“, каза за Мъск Джеф Шустър, президент на глобалните прогнози в LMC Automotive.
Компаниите Uber Technologies Inc и Lyft Inc заявиха миналия месец, че ще намалят наемането и ще намалят разходите, докато онлайн търговецът на употребявани автомобили Carvana заяви, че ще намали 12% от нейната работна сила.
Ние не сме толкова песимистични като Илон Мъск, но сме предпазливи по отношение на наемането и разходите си“, каза Джон Дън, главен изпълнителен директор в подразделение Plastic Omnium, което произвежда системи за гориво и намаляване на емисиите.
Представителите на индустрията се притесняват от възможна рецесия.
„Автомобилната индустрия се надпреварва да достигне до безопасното пристанище на натрупаното търсене, което може да носи продажби за години напред, докато задаващите се икономически буреносни облаци се събират, които могат да унищожат голяма част от това търсене“, каза Тайсън Джомини, вицепрезидент на J.D. Power.
„Склонни към действие“
Джош Сандбулте, главен инвестиционен директор на Greenhaven Associates, фирма за управление на пари, която е голям инвеститор в акции на General Motors Co, бе в Ню Йорк тази седмица, където присъства на конференция на Alliance Bernstein. Според Сандбулте финансовите изпълнителни директори са били много по-мрачни в своите перспективи от другите бизнес лидери. Докато имейлът на Мъск звучи много по-песимистично от други лидери в производството, Сандбулте заяви, че се е научил да не пренебрегва изказванията на главния изпълнителен директор на Tesla, защото на много моменти е „доказано прав“.
„Намираме се в период на криза и честно казано, финансовият свят и светът на бизнес лидерството не са съгласни. В един момент ще получим отговор кой е прав“, казва Сандбулте.
Публично много други автомобилни производители все още казват, че основното търсене остава силно. Ford Motor Co в четвъртък, докато отчита месечните продажби в САЩ, заяви, че няма проблеми.
Потребителското търсене е невероятно високо в момента“, заяви в сряда маркетинговият директор на Nissan Motor Co в САЩ Алисън Уидърспун на конференцията в Лас Вегас.
Служителите от индустрията също така посочват, че Tesla има свои собствени проблеми, включително евентуално наемане на хора твърде бързо в сравнение с растежа му. Заетостта на Tesla се е удвоила от края на 2019 г. според годишните отчети на компанията, а Джонас от Morgan Stanley отбеляза, че приходите, които един служител в Tesla стигат до 853 000 долара. Те не са много по-високи от 757 000 долара, които взимат служителите на Ford.
Освен това продажбите на Tesla в САЩ са силно концентрирани в Калифорния и особено в района на залива на Сан Франциско, който е дом на компании от Силиконовата долина. Високотехнологичните работници с богатство, базирано на акции, са критична клиентска база за Tesla. Но сега някои големи технологични компании съкращават персонал, а по-малките стартиращи компании намират за по-трудно да получат финансиране.
Всичко това може да е вярно, но страховете на Мъск не могат да бъдат пренебрегнати, каза Бари Енгъл, бивш изпълнителен директор на Ford и GM, който основа Qell, инвестиционна фирма, фокусирана върху транспорта.
Икономическият спад става все по-вероятен. Илън и всички останали го знаят. Разликата е, че като предприемач той е естествено по-склонен към действия и да изказва истината, дори и да не е популярен“, коментира Енгъл.