Maersk избягва британските пристанища заради хаоса

Гигантът в контейнерните превози предпочита да разтоварва в континентална Европа

Maersk избягва британските пристанища заради хаоса

Снимка: Twenty20

5414 ~ 2 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Maersk, най-голямата компания за контейнерни превози в света, отклонява големите си кораби от Обединеното кралство, защото основното пристанище на страната е претъпкано с контейнери, пише Financial Times. Датската корабна група започна да пренасочва огромните си плавателни съдове далеч от порта във Феликстоу, който обработва 36% от контейнерните товари в страната.

Превозвачът предпочита да разтоварва свързаните с Обединеното кралство товари в континентална Европа и да ги транспортира с по-малки кораби до Острова.

Ларс Микаел Йенсен, ръководител на глобалната океанска мрежа на Maersk, заяви, че недостигът на шофьори на камиони означава, че в Обединеното кралство, в сравнение с други страни, отнема повече време да бъдат разтоварени напълно контейнерите на пристанището.

Трябваше да спрем операциите на корабите, защото нямаше къде да разтоварваме контейнерите. Феликстоу е сред първите два или три най-засегнати терминала в световен мащаб. Трябва да отклоним някои от по-големите кораби далеч от Феликсстоу и да предадем товара на по-малките кораби“, каза той.

„Направихме го за малко през лятото и сега започваме да го правим отново.“

Хаосът на най-голямото контейнерно пристанище в Обединеното кралство се случва, след като търговците на дребно започнаха да складират стоки преди коледния сезон за пазаруване.

Йенсен предупреди, че търговците на дребно трябва да дадат приоритет на това, което изпращат.

Задръстванията в пристанищата са широко разпространени в целия свят от края на миналата година, когато пандемията внесе хаос във веригите на доставки, като предизвика нестабилно търсене на стоки, затваряне на фабрики и ограничени операции в пристанищата. В резултат на това доставката на контейнери между Китай и Европа вече струва шест пъти повече отпреди година.

Ситуацията на пристанищата във Великобритания обаче е особено тежка поради острия недостиг на водачи на камиони.

Ръководството на „Феликстоу“ заяви, че недостигът на шофьори означава, че са необходими около 10 дни, за да може стоките да бъдат разтоварени, в сравнение с обичайните четири и половина дни. От там посочват, че ситуацията се подобрява и сега има най-много място за входящи контейнери от началото на юли.

Миналата седмица пристанището наложи ограничения за получаване на празни контейнери от Maersk и Evergreen, но отново започна да ги приема.

Пикът преди Коледа, съчетан с недостиг на превози, задръстени вътрешни терминали, ненадежден график на корабите и пандемията, доведе до натрупване на контейнери на пристанището“, се казва в съобщението на порта.

Джон Манерс-Бел, анализатор в консултантската служба „Транспортно разузнаване“, каза, че решението на Maersk е симптоматично за проблемите във веригата на доставки по целия свят. „Тези промени в стратегията от корабните линии ще се случват все по-често“, добави той.

Някои вносители, като Tesco, са пренасочили контейнерите към железопътната товарна мрежа в резултат на недостига на шофьори. Обемите на въздушните товари също се увеличават поради липсата на капацитет в пристанищата.

Алекс Вейч, зам.-директор по публична политика в Logistics UK, която представлява товарната индустрия, предупреди, че претоварените пристанища могат да се превърнат в „сериозен проблем за британските вериги за доставки“.

„Бизнесът работи неуморно, денонощно, за да намери алтернативни маршрути за доставка на стоки до Обединеното кралство, докато ситуацията във Феликсстоу се облекчи.“

Подкрепи Economic.bg