Ново сдружение иска ограничаване на ректорските правомощия
Сдружение Лидери за Европейско образование ще настоява за промени във висшето образование

~ 2 мин.
Промени в механизма по акредитация на университетите, реформиране на ректорската институция, уреждане на правата и задълженията на студентите и студентските съвети, възможността студентите да работят във висшите училища, както и цялостна реформа на Закона за висшето образование. Това са част от идеите, чиято реализация ще се опитат да инициират младежите от новосформираното сдружение Лидери за европейско образование (ЛЕО).
Зад него застават студентите от Университета за национално и световно стопанство (УНСС) Кезим Медев, Мартин Пенчев и Марин Дандаров. На пресконференция днес те очертаха основните си идеи за промяна в сферата на висшето образование, които предстои да изложат по-подробно на 26-ти септември по време на първото събитие на ЛЕО.
„Няма сериозен орган с власт в Министерство на образованието, който да отговаря за висшето образование, освен заместник-министъра“, коментира Марин Дандаров. В опит да запълнят тази празнина той и неговите колеги решават да обособят платформа за публичен дебат по проблемите във висшето образование, която цели в бъдеще да срещне всички заинтересовани страни в лицето на студенти и родители, преподаватели и университети, неправителствени организации, бизнес и държава.
„На първо място, проблемът със Закона за висшето образование е, че той още съществува“, смята Мартин Пенчев, председател на ЛЕО и студент в специалност Право в УНСС. Той припомни, че законът е създаден през 1995 г. и досега има 45 поправки. Надежда за обновяване на нормативната уредба той намира във факта, че наскоро такова бе направено и в Закон за училищното и предучилищното образование.
„Според мен дори е по-добре да се приеме цялостен кодекс, защото материята не е уредена само в Закона за висшето образование, а в още четири други закона и множество правилници и наредби. „В тази връзка е по-добре да се приеме цял кодекс, какъвто е предлаган от Българска стопанска камара преди няколко години, но незнайно защо МОН не му е обърнало внимание“.
Според тримата съоснователи на ЛЕО един от най-сериозните проблеми е този с акредитациите на университетите. Те дадоха пример с процедурата отпреди няколко години, когато в оценяването на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ е участвал преподавател от УНСС, след което в това на УНСС – преподавател от СУ. Това според младежите е явен пример за конфликт на интереси. Една от идеите им е процесът по акредитация да се дигитализира.
Като друг проблем те изтъкнаха, че в ректорската институция е концентрирана прекалено много власт. Същевременно критериите за това кой може да бъде избран да я оглави, според тях, са прекалено ниски, като единственото условие е човекът да има професура. От ЛЕО изтъкват също, че има нужда от промяна и в правното положение на ректора, на който в момента е трудно дори да му се поиска оставката. В тази връзка те са на мнение, че институцията трябва да се реформира в посока на колективно управление, както и да се дадат повече правомощия на студентите и студентските съвети.