Мегапроектът „Канал Истанбул“ е транспортната надежда на Турция
Президентът Реджеп Ердоган представи огромните инфраструктурни проекти, с които се е захванала южната ни съседка
Най-големият проект на Турция в морския транспорт е „Канал Истанбул“ – мегапроект за воден път в края на Истанбул, който според президента Реджеп Ердоган е важен както за крайбрежната сигурност на страната, така и за глобалния транспорт. Той повтори тази своя теза по време на 12-ия Съвет по транспорт и комуникации, проведен на летище „Ататюрк“ в Истанбул, съобщава „Дейли Сабат“.
„Фактът, че Босфорът вече не е в състояние да поема нарастващия товарен и пътнически трафик и че бреговете ни са под постоянна заплаха, ни накара да търсим такава алтернатива“, каза Ердоган, отбелязвайки, че проектът „Канал Истанбул“ е изнесен на дневен ред преди около 10 години. Проектът се обсъжда оттогава и накрая стигна до етапа на реалното изпълнение.
Мостът Sazlıdere беше първата конкретна стъпка по проекта, каза той, и беше последвана от железопътния мост Halkalı-Kapıkule, чието изграждане започна след търга и доставката на обекта.
Ще продължим да изпълняваме други дейности в рамките на проекта по този начин, в рамките на определен план. Ще започнем разкопките на канала според плана в програмата.“
Церемонията за първата копка на първия мост, който ще бъде построен над огромния проект, свързващ Черно море със Средиземно море, се проведе през юни.
„2021 ще бъде важна година за „Канал Истанбул“. Нашата цел е да проведем търгове и да започнем работа с пълни обороти“, каза тогава министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмайлоглу.
Планираният преди десетилетие проект има за цел да ограничи риска, който представляват корабите, превозващи опасни товари през Босфора, особено петролните танкери.
Коментирайки морския транспорт, който представлява около 90% от световната търговия, Ердоган отбеляза, че правителството е увеличило дела на морския транспорт във външната търговия на Турция с четири пъти и че е достигнала 158 млрд. долара през първите седем месеца на тази година.
Ердоган заяви, че се планира увеличаване на дела на морския транспорт в търговията с проекти като разширяване на пристанище „Фильос“, логистичното пристанище „Ризе Айдере“, пристанище „Чандърли“ и пристанище „Мерсин“.
Друг ключов проект – изграждането на пристанище „Фильос“, започна в северозападния квартал Фильос на Зонгулдак и беше придружен от създаването на Индустриална зона. Това е сред най-финансираните дейности в държавната инвестиционна програма и е третото по големина пристанище в Турция.
Заявявайки, че пристанището „Фильос“, което беше пуснато в експлоатация, бързо се превръща във важен център в търговския трафик на Русия, Балканите и региона на Близкия изток, Ердоган каза: „Когато завършим другите си проекти, ще увеличим дела на нашата страна в морската търговия.“
Припомняйки, че Турция е с площ от 780 000 квадратни километра, простираща се от Европа до Кавказ и Централна Азия на изток, и Близкия изток и Северна Африка на юг, Ердоган каза, че географията създава трудности за инвестиране в транспорт. Според него обаче правителството е постигнало успех във всяка област – от пътищата до железниците и от въздушния транспорт до морето.
Турция реализира публична инвестиционна програма на стойност 1 трлн. лири през последните 19 години в областта на транспорта и комуникациите“, каза Ердоган.
Беше създадена бърза, удобна и безопасна наземна транспортна инфраструктура при пътническия и товарен транспорт, каза президентът.
„Ние сме държава с непрекъснат магистрален транспорт от (северозападния) Одрин до (южния) Шанлиурфа, който е портата към нашата страна от Балканите и изхода към Близкия изток.“
Ердоган, който каза, че са изградени и въведени в експлоатация високоскоростни влакови линии, подчерта, че се работи по разработването на първия електрически влак местно производство.
Започваме производството на нашия национален електрически локомотив през следващата година. Завършихме проектирането на високоскоростни влакове, на финална фаза сме на производството на прототип“, каза Ердоган.
За да се преодолеят географските трудности, планините се пресичат с тунели и реките с мостове, каза Ердоган. „Увеличихме общата дължина на тунелите по нашите пътища от 50 километра на 631 километра, а дължината на мостовете и виадуктите – от 311 километра до 710 километра.“
Ердоган подчерта, че въпреки увеличената мобилност на превозните средства в Турция със 170%, е имало 80% намаление на произшествията благодарение на пътните инвестиции, които допринесоха значително за околната среда чрез намаляване на емисиите, както и спестяване на гориво.
Комуникационни технологии
Президентът коментира също, че е постигнат голям напредък в комуникационните инвестиции, които сега са станали неразделна част от транспортните проекти.
Фактът, че сме стигнали до етапа на производство и изстрелване на нашите спътници, е най -конкретният пример за разстоянието, което изминахме в тази област“, каза Ердоган. „Нашата цел е да станем разработчик на информационни технологии, а не консумиращи.“
Турският сателит Türksat 5A беше изстрелян от SpaceX през януари 2021 г. Сателитът осигури орбиталните права на Турция за следващите 30 години, обхващайки Европа, Близкия изток и големи региони на Африка, както и Средиземноморието, Егейско море и Черноморския регион.
Базираният в САЩ SpaceX на Илон Мъск също ще изстреля първия турски комуникационен спътник на Турция, Türksat 6A, през 2023 г., според предишни изявления на Караисмайлоглу.