„Метро“ ще инвестира в откриването на 800 малки магазина до 2027 г.
Най-големият търговец на едро в България ще продължава да бъде партньор на независимия бизнес в страната
До 2027 г. „Метро“ планира да инвестира 8 млн. лв., за да открие 800 малки магазина от франчайз проекта „Моят магазин“. До момента са отворени 9 такива обекта в различни части на страната, а през следващата седмица предстои откриването и на десети – около Пловдив. Това коментира за Economic.bg изпълнителният директор на „Метро България“ Жан Котан.
За нас е важно да се върнем към корените си и да останем партньор на независимия бизнес“, подчерта той на специално събитие по повод 25-тата годишнина от стъпването на българския пазар.
800 обекта от „Моят магазин“ до 2027 г.
Франчайз проектът „Моят магазин“ има за цел да подкрепи малките, често семейни бизнеси в различни райони на страната, които замират под натиска на по-големите конкуренти. През настоящата година е планирано откриването на 50 такива обекта. Котан обаче казва, че инвестицията не е само в промяна на облика на подобни квартални магазини, а промяна на цялата концепция за правене на бизнес.
Собствениците на такива магазини, включени в програмата на „Метро“, получават финансова подкрепа за визия и идентичност, специални условия за пазаруване от „Метро“, 360-градусова маркетингова подкрепа, знания и информация за пазара. Собствениците запазват автономност и продължават да взимат решения за бизнеса си. Единствено трябва да купуват около 30% от продуктите, които предлагат, от „Метро“.
Ние не влияем и не определяме цените, на които те решат да предлагат продуктите ни. Ние им предоставяме повече от 20% марж, за да се състезават с конкуренцията“, подчерта Котан.
Част от отворените 9 такива обекта в различни точки бележат ръст на приходите от над 50%. Някои от локациите са Велинград, Своге. Амбицията на най-големия търговец на едро в България е до 2027 г. обектите да бъдат разширени до 800 в цялата страна, като така ще имат най-голямата франчайз мрежа в страната.
„Завръщане към корените“
Концепцията за това идва от обновената преди 2 години стратегия на „Метро България“ да продължава да затвърждава позициите си на най-големия търговец на едро в България. Компанията стъпва в страната преди 25 години, предлагайки голям асортимент от продукти за ХоРеКа сектора. С годините от конкурентните цени се възползват и крайните потребители.
Станахме хибрид, но решихме да се върнем към корените си и да засилим още повече силните ни страни“, казва Котан.
За изминалата година „Метро“ бележи продажби от над 1.1 млрд. лв., което е ръст от 14% спрямо 2022 г. Компанията не планира да отваря нови обекти от традиционните си магазини. Тя вече присъства в 9 от големите градове с 11 магазина, като 9 от тях са с многоканален модел на търговия на едро.
Стабилни цени и широк асортимент
Целта на „Метро“ е да остане привлекателен както за търговците и ХоРеКа сектора, така и за крайните клиенти. Елена Ценова, директор „Снабдяване“, коментира, че „Метро“ ще продължава да предлага най-широкия асортимент продукти за клиентите си, като основен акцент се поставя на стабилността на цените.
Ценовият модел, който ние предлагаме, е уникален по рода си“, заяви Ценова.
Това е така, тъй като компанията предлага 3 нива на отстъпки според закупените количества. При различни продукти отстъпката може да достигне до 40 – 50%. Всички цени са видими на рафтовете, така че от тях могат да се възползват и крайни клиенти, не само търговците. В програмата „Вземи повече, спести повече“ са включени над 6 хил. продукта от цялото портфолио на компанията от 20 хил. продукта.
Другата ценова програма „Винаги изгодно“ е ориентирана към ХоРеКа клиентите, като компанията предлага постоянно ниски единични цени на основни продукти.
„Метро“ ще продължава да инвестира и в бизнеса с доставки, или т.нар. FSD услуга (Food Service Delivery). Компанията е единственият търговец на едро, който предлага тази услуга на национално ниво, като тя вече е достъпна на 10 локации, а през 2023 г. е обслужила над 5 хил. клиенти. За следващите години са планирани 3 пъти повече инвестиции, а вече тече и реконструкция на платформите във Варна и Бургас.
Собствените марки на компанията са пет, като обхващат 5500 артикула – храни и нехранителни стоки. За 2023 г. техният дял в оборота е около 16%, а целта е през тази година до достигне 19%. С хоризонт към бъдещето „Метро“ цели една трета от продажбите да бъдат от собствени марки продукти. Не спират инвестициите и в допълнителен асортимент.
Ние ги създаваме за конкретна нужда на клиентите“, коментира Ценова.
Инвестиции в персонал и ESG цели
За да продължава „Метро“ да бъде водещ търговец на едро и да изпълнява амбициозните си цели, съвсем естествено компанията ще продължава да инвестира и в персонал. В момента в „Метро“ работят 2 хил. служители. Търговският екип на компанията, ориентиран към ХоРеКа сектора, ще бъде увеличен до 150 души през тази година.
Мария Ангелова, директор „Хора и култура", коментира, че техен партньор са 6 училища в страната по програми за дуално обучение. Тази година около 35 ученици практикуват в компанията.
Вече ръководители на отдели са трима от завършилите.“
„Заедно можем“ е новата работна марка, която цели и идва да докаже, че с общи усилия всичко е постижимо. Освен това „Метро“ предлага пакет от онлайн обучения, участия в международни програми и общности и други такива инициативи, които развиват непрекъснато потенциална за наетите.
По отношение на устойчивото развитие, през годините „Метро“ инвестира 15 млн. лв. в мерки за намаляване на емисиите. Освен това компанията си сътрудничи и дарява годни продукти на Българската хранителна банка, като така намалява хранителния си отпадък.