Между 70 и 95% се сви работата на автосервизите за камиони
Голяма част от персонала вече е освободена, друга се пуска в отпуски
Между 70 и 95% е намаляла работата на
автосервизите на ремонт на камиони в страната, установи проучване на Economic.bg.
Основната причина за това е свиването на превозите с международен тежкотоварен
автомобилен транспорт през последните седмици.
„С над 95% е намаляла работата през последните седмици в нашия автосервиз“, заяви Людмил Деянов, управител на специализирания автосервиз за ремонт и техническо обслужване на камиони и ремаркета Sofia Truck Center в столицата. „През последните две седмици сме приели за ремонт само 3 камиона, докато преди обявяването на извънредното положение обичайно приемахме по 5 автомобила на ден, в някои дни – и по повече, като се налагаше камиони да изчакват за ремонт на паркинга. Вече освободих част от персонала и както вървят нещата – ще се наложи да освободя и още хора“, коментира Деянов.
От две седмици не е дошъл нито един камион за ремонт при нас, обясниха от автосервиза на „Дом на камиона“ в жк „Люлин“ в столицата. Същото било положението и в сервизите на дружеството във Варна и Плевен. Поради това от понеделник, 13 април, повечето монтьори ще бъдат пуснати първо в платен, а след това – и в неплатен отпуск.
При нас работата вече е намаляла с над 70%, обясни пък представител на един от най-големите сервизи за ремонт на камиони и ремаркета у нас - „ДРТ Сервиз“ в Кремиковци.
Единствено не се оплакаха от липсата на работа от малкия „Интер транс сервиз“ в София. Имаме си работа, като ремонтираме най-вече чуждестранни камиони, основно турски, ирански и други, както, разбира се, и български, обясниха от дружеството.
В сервизите са взети всички предпазни мерки срещу заразяване на служителите с коронавируса. Не се допуска водачите на дошлите за ремонт камиони да контактуват свободно с монтьорите, нито да се разхождат из халетата, както по-рано. В по-големите сервизи монтьорите са разделени на смени, така че ако някой се зарази, в карантина да бъде поставена само неговата смяна, а останалите да продължат да работят, за да не затваря сервизът, обясниха още представители на ремонтните бази за камиони.
Някои ръководители на автосервизи за камиони вече се замислят за това какво ще е бъдещето пред бранша след отмяната на извънредното положение.
„Очаквам да се случи пак това, което се случи и по време на кризата от 2008-2009 г. – много клиенти не плащат за ремонта, започват съдебни дела и докато траят те, превозвачите или фалират и си правят други фирми със същите камиони, или ги препродават по два-три пъти“, коментира управителят на Sofia Truck Center Людмил Деянов. Имахме случай, при който осъдихме фирма и наложихме запор върху нейното движимо и недвижимо имущество до изпащането на задължението към нас, но се оказа, че запорът е бил вдигнат за един час „по втория начин“, през който час камионите и имуществото са прехвърлени на друга фирма. След два месеца същият камион със същата регистрация, заради който заведохме съдебното дело, дойде отново за ремонт при нас, но вече собственост на друга фирма. Така че нещата трябва да започнат да се оправят само с въвеждането на тотален и строг контрол на всичко“, допълни Людмил Деянов.
Според него другият голям проблем за бранша е сивият сектор, основната причина за него е липсата на ефективен държавен контрол. „Естествено, по време на ремонта на даден камион водачът се запознава със съответния монтьор, разменят си телефоните и след това, когато е в почивни дни, той отива и работи „на частно“, съответно без фактури, без данъци и осигуровки“, обяснява Деянов. „Много монтьори, които са работили 2-3 години в някой официален сервиз, след това си открива фирми с по 2 лева капитал и започва да обслужва нечии камиони, като понякога издават фактури, други път – не. За качество на резервните части и съответно – на извършените ремонти няма какво да говорим“, завършва Людмил Деянов.