МТ стартира пазарните консултации за нов жп пътнически оператор
Железниците може да станат предпочитани само ако бъдат модернизирани
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Министерството на транспорта започна пазарни консултации във връзка с възлагането на нов договор и избор на железопътен пътнически превозвач. Документи се подават до 22 май, като целта на консултациите е да се проучи потенциалният интерес на жп операторите.
Заинтересованите лица трябва да предоставят информация за планиран обхват на интереса, т.е. дали ще имат намерение да експлоатират всички жп линии, или само отделни такива, планирани пазарни сегменти (експресни влакове, бързи, крайградски, международни), прогнозен период за стартиране на услугата, прогнозен брой чифт влакове, прогнозен брой на предлаганите пътникоместа средно на влак.
Обявяването на пазарната консултация идва, след като в края на март кабинетът „Денков“ упълномощи транспортния министър Георги Гвоздейков да проведе търг и да избере следващия жп превозвач.
Анализ на пазара
В документацията към процедурата място намира и дългоочакваният анализ на жп пазара, който ще послужи за основа на новия договор и разпределянето на жп мрежата. Припомняме, че министерството плати над 83 хил. лв. без ДДС за анализа по договор, сключен през август 2023 г. с ДЗЗД „Железопътен транспорт“.
Констатациите в него обаче не са цветущи за железопътните пътнически превози у нас. Лошата хигиена, честите закъснения или отмяната на влакове, невъзможността за бърза връзка с друг вид транспорт, правят непривлекателни железниците. Единственото предимство, което респондентите в проучването посочват, е ниската цена на билетите за влак. Това обаче ще се промени, тъй като БДЖ вече обяви поскъпване с 20%.
Кой ползва влак?
През последната една година една трета от населението на страната е пътувало с влак в България. Най-голям дял от пътувалите с влак в страната през последната година са живеещите в областни градове.
Данните показват, че малка част от населението на страната използва услугите на БДЖ ежедневно, като това са лица, които живеят предимно в села и селски райони на страната. Много по-значителен дял от пълнолетните лица в страната използват услугите на БДЖ веднъж месечно или по-рядко.
Този модел на потребление на жп услугата показва, че е много значим начин на транспорт за малка част от населението на страната", гласи докладът.
Какво би мотивирало хората да ползват влак?
Има няколко основни фактора, които лицата, които не са пътували с влак в страната споделят, че биха ги накарали да пътуват в железопътен транспорт. На първо място, това е времето за пътуване. Ако времето за пътуване с влак е същото, каквото би било с други транспортни средства, това би накарало гражданите, които по принцип в последната година не са използвали услугите на БДЖ, да използват влак, за да стигнат до желаната дестинация (25.7%). Комфортът във влаковете също е от значение (16.1%), както и удобните транспортни връзки с друг тип транспорт (10.3%).
Според данни от годишния доклад за дейността на БДЖ за периода януари – декември 2022 г. във вътрешно съобщение са превозени общо 21 425 хил. пътници, което е с 4 557 хил. пътници повече от отчетените през предходната година. Сегментирането на пазара показва, че малко под половината от превозите през 2022 г. са с интеррегионални (бързи) влакове. Тази тенденция се запазва и през първите девет месеца на 2023 г.
Според над 60% от пълнолетните граждани на страната, за да се повиши качеството на транспортните услуги (както на автобусните линии, така и сред железопътните пътнически превози), е важно наличието на конкуренция между различните превозвачи.“
Жп срещу автобусен транспорт
Автобусният транспорт е предпочитан от по-голям дял от гражданите в сравнение с железопътния. За ежедневните си пътувания 10% повече граждани разчитат на автобусен превоз между населени места, а почти 13% повече граждани разчитат на автобусен транспорт между населени места при пътувания поне веднъж седмично.
От една страна, това се дължи на специфики на железопътната мрежа и нейното покритие и на по-краткото време за придвижване с автобус в сравнение с влак, а от друга, автобусните компании могат с много по-малко инвестиции да отговорят на промените в търсенето на транспортни услуги.“
В случай, че се появи нужда от нова спирка в някое населено място, автобусните компании могат да отговорят на потребителските нужди без допълнителни инвестиции в инфраструктура, а когато нужда от тяхната транспортна линия вече няма, могат да я закрият без това да коства загуба на първоначална инфраструктурна инвестиция. Това е едно от предимствата на автобусния транспорт в сравнение с железопътния по отношение на предлагането на транспортни услуги.
Личният автомобил остава най-предпочитан, независимо дали се ползва за пътуване до работа, за почивка или ваканция.
Прогнозите
Не се очаква сериозно преструктуриране на търсенето на пътнически услуги, тъй като не са налице предпоставки за такова изменение – нито от страна на предлагането на пътнически услуги, нито от гледна точка на инфраструктурата“, се посочва в доклада.
В резултат от тези процеси може да се очаква, че към 2025 г. ще бъдат превозени 750 млн. пътници, като до 2040 г. този показател ще достигне 790 млн. пътници.
Доминиращ ще продължава да бъде сухопътният транспорт, като се очаква делът на железопътния транспорт в рамките на прогнозирания период плавно да нараства, като този темп ще зависи както от предлагането на железопътни услуги, така и от подобренията в железопътната инфраструктура и подобряване на скоростта и качеството на услугите.
Все пак темповете на нарастване са бавни, предвид времевия хоризонт и необходимото време за извършване на мащабни инвестиции и модернизация на сектора.
Тези прогнози обаче съдържат голяма доза несигурност, предвид неяснотата до каква степен и с каква скорост ще се развива железопътната инфраструктура и до каква степен ще се подобрява качеството на предлаганите услуги.“
Най-общо казано, при по-бързо развитие на железопътната инфраструктура и на качеството на предлаганите услуги, е възможно да бъдат постигнати и по-високи нива на нарастване на показателите. Обратно, при забавяне на инвестициите, тези стойности е твърде възможно да не бъдат достигнати, сочи още докладът.
Сред ключовите елементи, които имат нужда от съществено подобрение са:
- Точност и спазване на разписание
- Удобни спирки и маршрути
- Комфортни превозни средства
- Хигиена в превозните средства
- Връзка с други видове транспорт
- Подходящо за сезона отопление/Подходящо охлаждане
- Ниво на обслужване (отношение на персона, информация и комуникация)
- Достъпност за лица с увреждания, за майки с детски колички и за възрастни хора
- Наличие на WiFi
- Наличие на информационни уредби за известяване на предстоящи спирки и информация, свързана с пътуването